شرط پیروزی بر بحران، اطلاع‌رسانی لحظه‌ای است

به گزارش آمال، سمینار مدیریت برنامه‌ریزی استراتژیک روابط عمومی در بحران امروز یکشنبه ۶ بهمن‌ماه در بهبهان برگزار شد. محمد سلطانی‌فر معاون سابق مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سمینار ضمن اشاره به ماهیت و انواع بحران‌ها، اظهار کرد: مدیریت بحران سرپوش گذاشتن یا کوچک شمردن واقعیت‌ها نیست و در دنیای امروز این […]

به گزارش آمال، سمینار مدیریت برنامه‌ریزی استراتژیک روابط عمومی در بحران امروز یکشنبه ۶ بهمن‌ماه در بهبهان برگزار شد.

محمد سلطانی‌فر معاون سابق مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سمینار ضمن اشاره به ماهیت و انواع بحران‌ها، اظهار کرد: مدیریت بحران سرپوش گذاشتن یا کوچک شمردن واقعیت‌ها نیست و در دنیای امروز این کار امکان ندارد.

وی با بیان اینکه بحران مانند پلک چشم به ما نزدیک‌تر است، عنوان کرد: غافل‌گیری از خصوصیات ذاتی بحران است؛ روابط عمومی‌ها باید در راستای رفع نگاه امنیتی از بسیاری از مشکلات اقدام کنند تا از تداوم و بحرانی شدن آن‌ها جلوگیری شود.

 

سلطانی‌فر در ادامه با تعریف روزنامه‌نگاری بحران، افزود: رسانه‌ها در بحران‌ها اطلاعات بسیار مهمی ارائه می‌کنند که برای مقامات دولتی و نهادهای امدادرسان بسیار مهم است همچنین می‌توانند از طریق انتشار دستورالعمل‌ها و اطلاعات درست، خسارات را کاهش دهند.

وی با تاکید بر اینکه خبرها در زمان بحران باید سازنده و غیرمخرب باشند، تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و اداره بحران نباید سیاسی و جناحی شود زیرا در این صورت موجب انسداد راه امدادرسانی می‌شویم.

این استاد علوم ارتباطات با بیان اینکه روابط عمومی‌ها باید همه ابزارهای رسانه‌ای موثر را به مشارکت دعوت کنند، گفت: پیش از بحران ایجاد اتاق بحران رسانه‌ای و برگزاری مانورهای رسانه‌ای نقش بسزایی در آمادگی دارد.

معاون سابق وزیر ارشاد افزود: چنانچه رسانه‌ها در مدیریت بحران مشارکت داده نشوند، هرکدام می‌تواند تبدیل به یک تهدید شود.

 

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی لحظه‌ای شرط پیروزی بر بحران است، عنوان کرد: دوره پنهان‌کاری گذشته و خبر ناقص موجب شایعه سازی و بی اعتمادی مردم به رسانه‌های معتبر داخلی می‌شود.

 

سلطانی فر اظهار کرد: همه ابزارهای رسانه‌ای مانند پیامک، شبکه‌های اجتماعی، خبرنگاران شهروندی، اینفوگرافیک و آحاد مردم ابزارهای مدیران بحران هستند که باید به بهترین نحو از آنها استفاده شود.

 

کارگاه آموزشی مدیریت برنامه‌ریزی استراتژیک روابط عمومی در بحران، روزهای ۶ و ۷ بهمن به همت موسسه مطالعاتی مشی‌فاخر و مرکز آموزشی سرآمدان ارتباطات ایران و با مشارکت سازمان آب و برق خوزستان، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت فولاد اکسین و استانداری خوزستان در حال برگزاری است.