از دستور تخلیه شهرها تا قرنطینه خانگی/ سال ۹۸ در خوزستان چه گذشت؟

در آستانه سال ۱۳۹۹ هستیم؛ در این گزارش به بازخوانی برخی اتفاقات مهم استان خوزستان در سالی که گذشت، می‌پردازیم.

به گزارش آمال، رویدادها تاثیر بسزایی بر زندگی افراد دارند و در ورق خوردن تاریخ اجتناب‌ناپذیر است؛ در آستانه سال نو ۱۳۹۹ شمسی هستیم و سالی که گذشت، پر از رویدادهای مهم تلخ و شیرین بود.

اما در طی یک سال گذشته چه اتفاقاتی در روند زندگی ما در استان خوزستان و کشور تاثیرگذار بوده؟ در این گزارش با هم مروری کنیم بر چند اتفاق مهم در سال گذشته:

 دستور تخلیه ۹ شهر استان خوزستان  

در نخستین روزهای سال ۹۸ بارندگی و بالا آمدن آب سدها سبب شد سیل استان را فرا بگیرد و تمام اخبار مبنی بر این بود که سدهای بالادست خوزستان سرریز شده‌اند و باید آب‌های محصور در پشت آنها رهاسازی شود.

به دنبال بالا آمدن آب رودخانه‌های مهم استان، بسیاری از روستاها دستور تخلیه یافتند،  ۹ شهر استان خوزستان نیز باید منازل خود را رها می‌کردند و به اماکن امن می‌رفتند و برآورد می‌شد ۴۰۰هزار نفر در معرض خطر سیل قرار داشتند که تا کنون هم بسیاری از آنها از تبعات مخرب سیل بر زندگیشان در حال رنج کشیدن هستند.

انتصاب نماینده ولی فقیه جدید استان

در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، حضرت آیت الله خامنه‌ای در حکمی حجت‌الاسلام سید عبدالنبی موسوی‌فرد را به نمایندگی ولی‌فقیه در استان خوزستان و امامت جمعه اهواز منصوب کردند؛ پیش از این، آیت الله جزایری امام جمعه اهواز بودند.

رتبه یک کنکور ریاضی از آن دانش‌آموز خوزستانی

خبر مسرت بخش برای خوزستانی‌ها کسب رتبه یک کنکور ریاضی توسط علیرضا سخایی راد بود که  اکنون در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف ادامه تحصیل می‌دهد.

  مشایه اربعین اهوازی‌ها تا کربلا

از جمله یکی از رویدادهایی که همه ساله در اهواز اتفاق میافتد مشایه اربعین است؛ ده‌ها هزار نفر  از عاشقان اهل بیت به ویژه از مناطق غرب اهواز تا شهر مقدس کربلا و یا تا جایی که می‌توانستند باهمدیگر پیاده روی کردند.

گرانی بنزین

از اخبار غافل‌گیر کننده امسال، گرانی ناگهانی بنزین بود؛ پس از چند بار تکذیب افزایش نرخ سوخت، در تاریخ ۲۴ آبان ماه بود که قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد سه هزار تومان اعلام شد؛ به دنبال این اتفاق اعتراضاتی در شهرهای مختلف خوزستان انجام گرفت و گاها به اغتشاش و تخریب اموال عمومی کشیده شد.

بارش بی سابقه باران و سیل فاضلاب در اهواز

در تاریخ ۲۵ آذرماه ، بارش بی‌سابقه باران در مدت زمان دو ساعت، موجب وقوع سیل در مناطق مختلف استان به ویژه شهر اهواز و آبادان شد؛ در پی این بارندگی تا یک هفته، آبگرفتگی شدید ادامه داشت و آسیب‌های فراوانی وارد کرد.

فوت همزمان ۴ زن در بیمارستان امام (ره)

در پی بارش‌های بی‌سابقه روز دوشنبه ( ۲۵ آذرماه) بود که اهواز شاهد نوسانات شدید برق شهری شد که همزمان با این مساله در یکی از بخش‌های مراقبت‌های ویژه این بیمارستان چهار بیمار دچار مشکل شدند و متاسفانه چهار زن همزمان به دلیل این اتفاق فوت شدند.

آب و فاضلاب شهر اهواز

در تاریخ ۳۰ آذر ۱۳۹۸، وقتی رنج ساکنین شهر اهواز از شبکه فاضلاب به گوش مقامات عالی کشور رسید، موجب اتفاقی بسیار خوب و قابل توجه شد و در نتیجه آن با موافقت رهبر معظم انقلاب، ۴۰ هزار میلیارد ریالی در بحث ترمیم و بازسازی وضعیت فاضلاب اهواز از محل صندوق ذخیره ارزی اختصاص یافت.

 

تجربه اهوازی‌ها از سرمای بی سابقه و صفر درجه

سه‌شنبه شب در روز ۲۲ بهمن ماه، مدیر کل هواشناسی استان خوزستان اعلام کرد که هوای اهواز  به صفر درجه رسیده و این واقعه را در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه خواند؛ دمای هوا در برخی شهرستان‌های استان نیز به زیر صفر درجه رسید؛ خبری که برای خوزستانی‌ها و اهوازی به خصوص نسل جوان و نوجوان در نوع خود جالب بود.

تشییع باشکوه سردار سلیمانی در شهر اهواز

در دی ماه امسال خبر ناگوار و ناراحت‌کننده‌ای مردم ایران و از جمله  مردم ولایتمدار و مومن استان خوزستان را شوکه کرد.

“شهادت حاج قاسم سلیمانی”  یکی از تلخ‌ترین اخبار این سال‌ها بود که مردم ایران و کشورهای منطقه را در غم فرو برد.

مردم خوزستان نیز که شاهد رشادت‌های سردار سلیمانی در خوزستان  در دفاع مقدس و همچنین حین نجات سیل‌زدگان بودند، در روز ۱۵ دی ماه با پیکر مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی وداع کردند.

کرونا این ویروس ناشناخته و عجیب

در اواخر بهمن‌ماه بود که همه اخبار به سمت این ویروس تازه منتشر شده و واگیردار در ایران وجهان رفت؛ ویروسی که به شکل عجیبی به طور کل، اقتصاد و زندگی روزمره مردم ایران و جهان را درگیر خود کرد و تاثیرات مخربی را بر معیشت و سلامتی مردم گذاشت. کووید ۱۹، عامل مرگ و میر بیش از ۹۰۰ نفر در ایران تاکنون شده و کماکان جهان و از جمله استان خوزستان را درگیر خود کرده و  ایران در این روزهایی که نزدیک به تحویل سال جدید است شبانه روزی در حال دست و پنجه نرم کردن با این ویروس منحوس است.

در لابه‌لای تمام اخبار خوب و بد، اما امسال شاهد کاهش برخی اتفاقات ناخوشایند بودیم؛ یکی از مهم‌ترین آنها وقوع گردو خاک است که در طی یک سال گذشته در مقایسه با سال‌های پیش کمتر اتفاق افتاد و این نشان از اثرات پربرکت باران و نزولات الهی در استان خوزستان است.

امسال همچنین نسبت به سال قبل کمتر شاهد تجمعات صنفی کارگران بودیم.

به گزارش آمال، به طور کلی رویدادها چه خوب و چه بد، همیشه می‌توانند تجاربی را به دست انسان‌ها بدهند که در جهت پیشرفت و تکامل ابعاد مختلف زندگی افراد یک جامعه، موثر باشند.

گزارش: زینب نیسی‌نژاد