زنگ خطر نبود شبکه جمع آوری آب‌های سطحی به صدا در آمد

به گزارش پایگاه خبری آمال، آب‌گرفتگی‌ معابر پس از هر بارش یکی از مشکلات ویژه کلانشهر اهواز است‌. بارش‌هایی که گاه سیل آسا و دفع آنها سخت هستند اما سوال اصلی شهروندان این است که چرا پس از بارش‌های خفیف هم شاهد آبگرفتگی معابر هستیم. بنا بر گفته مدیران شهرداری اهواز، شبکه‌ای برای دفع و […]

به گزارش پایگاه خبری آمال، آب‌گرفتگی‌ معابر پس از هر بارش یکی از مشکلات ویژه کلانشهر اهواز است‌. بارش‌هایی که گاه سیل آسا و دفع آنها سخت هستند اما سوال اصلی شهروندان این است که چرا پس از بارش‌های خفیف هم شاهد آبگرفتگی معابر هستیم.
بنا بر گفته مدیران شهرداری اهواز، شبکه‌ای برای دفع و جمع آوری آب‌های سطحی اهواز وجود ندارد و آنچه تحت عنوان شبکه در حال فعالیت است فقط توان دفع بارش‌های تا ۱۸ میلیمتر است که آن هم ۳ تا ۶ ساعت زمان می‌برد.
حل مشکل آبگرفتگی از ادعا تا عمل
شهردار اهواز ۵ روز پیش، تنها وظیفه مدیران شهرداری اهواز در زمان بارش‌ها را حل مشکل آبگرفتگی معابر عنوان کرد اما او پیش از این و در ابتدای دوران مدیریت خود گفته بود: «هرچند دغدغه اعضای شورای شهر اهواز و اقدامات کارکنان آبفا قابل تقدیر است اما براساس منطق کارشناسی و واقعیت اقتصادی احداث شبکه دفع و جمع آوری آب‌های سطحی در این شهر منطقی نیست».
رضا امینی آبان ماه ۱۴۰۰ بدون اشاره به شرح وظایف شهرداری در دفع و جمع آوری آبهای سطحی گفته است: «طرح جامع دفع آب‌های سطحی و جمع آوری فاضلاب توسط دولت در حال بررسی است و اعتبارات ملی در این زمینه تخصیص می‌یابد‌. جمع آوری آبهای سطحی جزو کارکردهای شبکه فاضلاب نیست».
از سوی دیگر مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان با بیان اینکه جمع آوری آبهای سطحی جزو کارکردهای شبکه فاضلاب نیست، گفته است: «با این حال ۱۵۶ ایستگاه‌ پمپاژ فاضلاب و ۳۸۰ دستگاه پمپ برای دفع آب‌های سطحی پس از بارش‌ها در اهواز فعال است تا شهروندان دچار آسیب نشوند؛ ایستگاه های پمپاژ فاضلاب برای کمک به دفع آب های سطحی در آماده باش کامل هستند هر چند ورود روان آب‌ها به شبکه فاضلاب موجب خسارت به شبکه می‌شود به طوری که در بارش‌های قبلی ۸ هزار میلیارد ریال خسارت به شرکت آبفا وارد شد.
مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان همچنین افزوده است که «همه تیم‌های عملیاتی و تجهیزات آبفا در حال آماده باش هستند تا در صورت آب گرفتگی، کار تخلیه را با شدت بیشتری انجام دهند».
خسارت‌های ناشی از نبود شبکه دفع آبهای سطحی
به گزارش آمال، احداث شبکه دفع آب‌های سطحی و یا حل و رفع مشکلات در نقاط بحرانی از جمله مطالبات شورای شهر از شهرداری اهواز است و به گفته امینی، شورا در سال اول فعالیتش با اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان در این زمینه موافقت کرده است. هرچند اکثریت شورا معتقدند که شهرداری از ظرفیت‌های موجود در این زمینه بهره‌ای نبرده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که زمان آب‌گرفتگی معابر در بارش‌های کمتر از ۴۰ میلی‌متر کاهش یافته و شهر در بارش‌های کمتر از ۳۰ میلیمتر دچار مشکل نمی‌شود که جزو نتایج طرح توسعه فاضلاب اهواز به شمار می‌آید.
با تکمیل طرح جامع جمع آوری فاضلاب اهواز زمان آب‌گرفتگی معابر در این کلانشهر باز هم کاهش می‌یابد اما خسارت ۸ هزار میلیاردی به تاسیسات آبفا نشان می‌دهد که زنگ خطر نبود شبکه دفع و جمع آوری آب‌های سطحی به صدا در آمده است.
گزارش از سید علیرضا شریفی
انتهای پیام/