تحریم فرصت سرمایه‌گذاری را برای برخی واحدهای اقتصادی فراهم کرد

آمال خبر؛ عاطفه اسماعیلی منش: به طور حتم بخشی از مشکلات اقتصادی خوزستان تابع مشکلات کلان اقتصاد کشور بوده و باید در سطح ملی به دنبال راه حل اساسی برای آن‌ها باشیم. اما واقعیت این است که خوزستان در برخی مسائل مانند بیکاری، خاشیه‌نشینی، آسیب‌های اجتماعی، همچنین بسیاری از شاخص‌ها نسبت به سایر مناطق دیگر […]

آمال خبر؛ عاطفه اسماعیلی منش: به طور حتم بخشی از مشکلات اقتصادی خوزستان تابع مشکلات کلان اقتصاد کشور بوده و باید در سطح ملی به دنبال راه حل اساسی برای آن‌ها باشیم.

اما واقعیت این است که خوزستان در برخی مسائل مانند بیکاری، خاشیه‌نشینی، آسیب‌های اجتماعی، همچنین بسیاری از شاخص‌ها نسبت به سایر مناطق دیگر کشور شرایط نگران‌کننده و بحرانی دارد.

بر همین اساس مطالبات مردمی و رسانه‌ای سبب شده که بارها راه‌‌حل‌های سطحی در استان تست شده و پس از خرج بودجه‌های سنگین با شکست مواجه شده است.

این در حالی است که حل این قبیل مسائل و مشکلات نیاز به راه‌حل‌های ریشه‌ای، بلندمدت و راهبردی دارد.

اما بررسی میدانی مسائل و مشکلات خوزستان نشان می‌دهد عامل عمده بر زمین ماندن مشکلات استان، نبود اعتبارات یا عقب نگه داشته استان نیست بلکه وجود تفکر غالب و خطرناک مدیریتی در این استان است که این ذهنیت را القا می‌کند که مسائل خوزستان به ویژه در بحث اقتصادی و زیرساخت‌ها اعتبارات کلان و کشوری را می‌طلبد و مطلب دوم گره دادن رشد و توسعه صنعت به تحریم است.

این در حالی است که نقطه کلیدی و مفقوده در بحث پیشرفت استان فقدان مدیریت راهبردی و جزیره‌ای عمل کردن برخی مدیران است و چه بسا اگر با نگاه تحول‌گرا و اقتصادی به مسائل پرداخته می‌شد بخش زیادی از مسائل استان حل می‌شد.

از طرفی تحریم‌ها نه تنها مانع نبوده و نیست بلکه برای بخشی از واحدهای اقتصادی فرصت های سرمایه گذاری نیز ایجاد کرده است.

به عنوان مثال اگر در صنعت گردشگری خوزستان به اندازه احداث یک پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود قطعا می‌توانیم چندین برابر یک پتروشیمی بزرگ شغل ایجاد کنیم و در در ارزآوری، تولید ثروت و جهش تولید کشور نقش جدی داشته باشیم.

بنابراین ، ظرفیت‌ها، منابع، فرصت‌ها و… زیادی در استان خوزستان وجود دارند که مصداق همان حلقه‌های زنجیری هستند که نیازمند مدیران انقلابی و جهادی است که با درایت و فهم صحیح از وضعیت موجود آن‌ها را به هم گره بزنند و سبب خلق فرصت‌های جدید در صنعت، تولید و اقتصاد استان شود.

هدف دشمن و تروریسم رسانه‌ای در جنگ ترکیبی، جدا نگه‌داشتن این حلقه‌های زنجیر و متزلزل کردن باور و اعتقادات مردم و در مرحله بعدی جداسازی آن‌ها از نظام است

به نظر می‌رسد با تمام مشکلاتی که ممکن است در روند شکل‌گیری یک صنعت، تولید و یا خدمات دیگر در خوزستان وجود دارد اما کشاورزی و صنایع توانسته‌اند خودشان را بالا کشیده و نقش بی بدیل خود را در ارزآوری و شکست تحریم‌ها ایفا کنند و به جایی برسانند که ما باید از خود این شرکت‌ها بپرسیم که موانعی که بر سرشان است کدام موارد است؟

مردم، دولت و مسئولان همه باید تلاش کنیم که در جهت منویاتی که رهبر معظم انقلاب در باب امید‌آفرینی فرموده‌اند حرکت کرده و به الگوهای صنعت و تولید کشور کمک کنیم.