مدیران بومی یا غیر بومی؟

سرویس اجتماعی آمال خبر؛ سید علیرضا شریفی: اگر سیستم‌های اداری شفاف و کارآمدی داشته باشیم، مسئله بومی بودن یا نبودن مدیران مسئله مهمی نیست چرا که «سیستم» به‌صورت خودکار او را وادار به حرکت رو به جلو می‌کند. در خوزستان اما بعد از سال‌ها مدیریت غیربومی‌ها، شاهد رکوردشکنی در بیسوادی و بیکاری هستیم و به […]

سرویس اجتماعی آمال خبر؛ سید علیرضا شریفی: اگر سیستم‌های اداری شفاف و کارآمدی داشته باشیم، مسئله بومی بودن یا نبودن مدیران مسئله مهمی نیست چرا که «سیستم» به‌صورت خودکار او را وادار به حرکت رو به جلو می‌کند.
در خوزستان اما بعد از سال‌ها مدیریت غیربومی‌ها، شاهد رکوردشکنی در بیسوادی و بیکاری هستیم و به نظر می‌رسد این حضور تاکنون مثمر ثمر نبوده است.
اگر بخواهیم عوامل را موضوع به موضوع بررسی کنیم این مسئله چنان پیچیده می‌شود که نمی‌توانیم آن را حل کنیم؛ پس باید مسئله را تا حد ممکن ساده کنیم.
فرض بگیریم شما یک تیم فوتبال دارید که در لیگ آزادگان بازی می‌کند؛ اگر هدف، بقا در لیگ با کمترین هزینه ممکن است، به سراغ گزینه‌های ارزان قیمت و دم دست می‌روید مانند کاری که استقلال ملاثانی و شهرداری ماهشهر با تکیه بر نیروهای محلی کردند.
اگر دنبال موفقیت در لیگ آزادگان و صعود به لیگ برتر داشته باشید، گزینه‌های موفق بومی را جذب می‌کنید و خلاء موجود را با نیروهای غیربومی پر می‌کنید مثل استقلال خوزستان که مربی با سابقه را جذب کرد و…
این چرخه آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند که شما مجبور به استفاده از نیروهای خارجی با کیفیت می‌شوید و مدل آن امروز در لیگ‌های عربستان، قطر و ژاپن مشاهده می‌شود.
حالا اگر چشمان خود را ببندیم و دانسته‌های قبلی خود را فاکتور بگیریم و بگوییم که مصائب و مسائل خوزستان حاصل فرهنگ حاکم و مردم ساکن است به این نتیجه می‌رسیم که قوا امروز بهترین‌های خودشان را عازم خوزستان کرده‌اند. پس آخرین امید قوا، ناامیدمان نکنید

انتهای پیام/