امنیت و احساس امنیت

سرویس اجتماعی آمال خبر؛ سید علیرضا شریفی: سرقت پژو پارس در منطقه شهرک دانشگاه اهواز توسط سارقان مسلح، جدیدترین ویدئو وایرال شده در فضای مجازی است. درباره امنیت و احساس امنیت ذکر چند روایت ضروری است. ۱. چندی پیش با صحنه‌ای مشابه در کنار منزلمان مواجه شدم و سارقان مسلح با کلاشینکف از پژو پارس […]

سرویس اجتماعی آمال خبر؛ سید علیرضا شریفی: سرقت پژو پارس در منطقه شهرک دانشگاه اهواز توسط سارقان مسلح، جدیدترین ویدئو وایرال شده در فضای مجازی است. درباره امنیت و احساس امنیت ذکر چند روایت ضروری است.

۱. چندی پیش با صحنه‌ای مشابه در کنار منزلمان مواجه شدم و سارقان مسلح با کلاشینکف از پژو پارس سفیدی پیاده شدند تا ماشین و وسایلمان را بدزدند که به خیر گذشت. بعد از پیگیری‌های مکرر سارق پیدا نشد و مأمور انتظامی می‌گفت: خدا را شکر کنید اتفاقی نیفتاد و پیگیری شما فایده‌ای ندارد!

۲. دو ماه بعد و همزمان با بازی آرژانتین – هلند چرخ‌های ماشین یکی از بستگان را در کنار منزلمان دزدیدند و وقتی مأمور پلیس آمد من را از مالباخته جدا کرد و به او گفت: به میزبان مشکوک نیستید؟ یک هدیه‌ای طلب کرد تا به جای پیدا کردن سارق، مالباخته را برای دریافت خسارت به بیمه معرفی کند.

۳. ماشین یکی از دوستان در خیابان و زیر دوربین مداربسته یک ساختمان پارک شده بود که ماشین دیگری با آن برخورد و صحنه را ترک می‌کند؛ پلیس به‌جای پیدا کردن فرد خاطی باز هم هدیه‌ای طلب می‌کند تا ماشین آسیب دیده را به بیمه معرفی کند.

۴. ماشین یکی از دوستان را سرقت می‌کنند که با سرعت عمل پلیس، سارق در همان روز دستگیر می‌شود البته مالباخته از قبل این روز را دیده و روی ماشین ردیاب نصب کرده بود.

۵. روز طبیعت یا همان سیزده بدر یک سمند رینگ اسپورت پلاک شخصی با ۴ سرنشین که دوتایشان لباس فرم ناجا و دوتایشان لباس عملیاتی مشکی به تن داشتند، در کنار منزل با ادبیاتی زننده با من مشاجره کردند؛ به ۱۱۰ زنگ زدم که موضوع را گزارش کنم اما نه تنها نتیجه‌ای حاصل نشد بلکه بعد از تماس دوباره با ۱۱۰ گفتند که گزارش ثبت شده اما دریغ از نتیجه!

متاسفانه چه خوشمان بیاید چه نیاید، چه آمار کشفیات و مانورهای پلیس زیاد باشد یا خیلی زیاد، این روزها ما امنیت نداریم و احساس امنیت هم نمی‌کنیم و برای آسودگی خاطر و روان‌مان چندین کار باید انجام شود:

۱. پلیس ۱۱۰ باید تعاملش را با شهروندانی که موضوعی را گزارش می‌کنند، بیشتر کند و به‌صورت فردی به آنها گزارش دهد. نحوه تعامل با پلیس، موضوعات مشکوک، ارتقای امنیت خانه و ماشین و نحوه برخورد با سارقان مسلح و غیرمسلح را به‌صورت مکرر به مردم آموزش دهد.

۲. همان‌طور که برای صدور پایان کار ساختمان‌ها تاییدیه آتش نشانی و… ضروری است باید تمهیدات امنیتی و حفاظتی برای منازل در نظر گرفته شود.

۳. ارزان‌ کردن نرخ پارکینگ‌ها، ارتقای امنیت پارکینگ‌ها در محوطه‌های اطراف دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و… از جمله کار‌های دیگری است که باید انجام شود.

۴. در موضوعاتی که برای ما اتفاق افتاد، هیچکدام از همسایه‌هایی که دوربین مداربسته نصب کرده بودند حاضر به همکاری با پلیس نشدند و ادعا کردند که دوربین‌هایشان خراب است؛ پلیس باید با همکاری قانونگذار تمهیداتی بیاندیشد که داده‌های دوربین‌های مداربسته منازل و اماکن خصوصی به‌صورت پیوسته پایش و برای ارتقای امنیت استفاده شود.

۵. بسیاری از صنایع و شرکت‌های بزرگ خوزستان در محدوده شهر اهواز قرار دارند، شرکت نفت، ملی حفاری، فولاد خوزستان، نیشکر، گروه ملی و… همه در محدوده شهر قرار دارند و اگر پلیس توانایی تجهیز معابر اصلی اهواز به دوربین‌های مداربسته حرارتی را ندارد با قدرت شورای تامین استان از ظرفیت این دستگاه‌ها استفاده شود.

۶. با همکاری شهرداری می‌توان نقشه برخی از محلات را تغییر داد به‌گونه‌ای که ریسک سرقت برای سارق بالا رود و امنیت آن مناطق افزایش یابد.

۷. اگر توان پلیس برای گشت‌های انتظامی کافی نیست با آموزش بسیج محلات و به‌کارگیری ظرفیت مساجد می‌توان امنیت مناطق را در ساعات پرخطر تامین کرد.

۸. علاوه بر پلیس، قوه قضائیه هم باید به‌صورت جدی وارد این مسئله شود و شهر را برای سارقان ناامن کند؛ اعمال مجازات قطع عضو و اعدام از جمله این موارد هستند. علاوه بر این مسئله سلاح‌های جنگی موجود در خوزستان به‌صورت جدی حل شود نه با همایش‌های نمایشی با شیوخ و خوانین ایرانسلی!