تشیع در خوزستان اصالت دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آمال، فاطمه طاهری، مقام معظم رهبری در سفر سال ۱۳۷۵ به خوزستان، این استان را دروازه ورود تشیع نامید و همین نامگذاری سبب پژوهش‌هایی درباره تاریخچه تشیع در خوزستان شد. به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر با آیت الله محسن حیدری، تاریخ پژوه و نماینده مردم خوزستان در مجلس […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آمال، فاطمه طاهری، مقام معظم رهبری در سفر سال ۱۳۷۵ به خوزستان، این استان را دروازه ورود تشیع نامید و همین نامگذاری سبب پژوهش‌هایی درباره تاریخچه تشیع در خوزستان شد.

به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر با آیت الله محسن حیدری، تاریخ پژوه و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان به گفت‌وگو نشستیم.

تشیع در خوزستان اصالت دارد

آیت الله حیدری گفت: یکی از عناصر تشکیل دهنده هویت خوزستانی‌ها «تشیع» است و جالب اینکه تشیع در این استان اصالت دارد.

وی افزود: اصالت تشیع در خوزستان بیش از سایر نقاط ایران است چرا که تشیع در ایران به جز قم از قرن چهارم هجری شروع شد در حالی که تشیع در خوزستان از همان قرن اول رایج بود.

وی بیان کرد: البته استان قم از همان بدون تأسیس یعنی قرن دوم هجری قمری یک‌دست شیعه بود اما خب تشیع از همان قرن اول هجری در خوزستان رایج بود و غالب ایرانیان هم بعد از قرن دهم هجری قمری شیعه شدند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: تشیع در خوزستان از قرن اول رواج داشت و محبت تشیع از همان زمان فتح خوزستان به دست لشکر اسلام نهادینه شد.

افرادی مانند عمار یاسر نهال تشیع را در خوزستان کاشتند

وی عنوان کرد: روایاتی داریم که افرادی مانند عمار یاسر در فتح خوزستان مشارکت داشتند و با اجازه امیرالمومنین علی(ع) در فتح خوزستان شرکت داشتند و همین اشخاص بودند که نهال تشیع را در این استان کاشتند.

این نهال در زمان خلافت امام علی(ع) بارور شد و برخی از مردم مناطق مختلف اهواز شیعه شدند.

اهواز مرکز تشیع ایران در دوران امام هادی(ع)

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در دوران زندگی امام رضا(ع) می‌بینیم که یک حوزه علمیه در اهواز توسط حسن بن سعید و حسین بن سعید اهوازی ایجاد شد و صدها نفر در این حوزه علمیه پرورش یافتند. این دو عالم اهوازی کسانی هستند که وقتی امام رضا(ع) علی بن مهزیار و استعداد نهفته در ایشان را می‌بیند، او را به آنها می‌سپارد.

این تاریخ پژوه بیان کرد: در دوران امام جواد(ع) و امام هادی(ع) علی بن مهزیار(در ۱۶ سالگی) به‌عنوان سفیر آنها در ایران فعالیت می‎کرد و به استناد نامه‌های امام جواد(ع) و امام هادی(ع) اهواز در آن دوران مرکز تشیع ایران بود چرا که در آن دوران علی بن مهزیار در رابطه با شیعیان قم و ری برای این دو امام نامه می‌نوشت و امام جواد(ع) و امام هادی(ع) رهنمودهای خود به شیعیان قم و ری را برای علی بن مهزیار ارسال می‌کردند.

وی بیان کرد: حسن بن سعید، حسین بن سعید و علی بن مهزیار بر تشیع حق حیات داشتند. عمده میراث فرهنگی و علمی اهل بیت(ع) از طریق این ۳ عالم اهوازی به نسل‌های بعدی منتقل شد.

عالمان خوزستانی منبع احادیث کتب شیعه

آیت الله حیدری گفت: در واقع می‌توانیم بگوئیم که ۵۰ درصد احادیث موجود در کتب اربعه از کتب این ۳ عالم اهوازی برداشت شده‌اند و البته شیخ صدوق هم در این باره تصریح کرده است که برای جمع آوری احادیث به کتب این ۳ عالم استناد کرده است.

وی افزود: اینکه مقام معظم رهبری در سال ۷۵ فرمودند تشیع در ایران وامدار دو مجموعه انسانی اهواز و جبل عامل است به این نکته و این خدمت علمای اهوازی به مذهب باز می‌گردد. البته ما خانواده‌های دانشمند زیادی در اهواز داشتیم مانند خاندان علی بن مهزیار، خاندان علی بن یقطین وزیر هارون الرشید یا آل نوبخت که حسین بن روح نوبختی از سفرای امام زمان بود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در بین علمای خوزستانی چهره‌های برجسته زیادی داریم، ابن سکیت دورقی از جمله این دانشمندان و ادیبان بود که به دست متوکل عباسی شهید شد. وقتی متوکل گفت معز و معتز را بیشتر دوست داری یا امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را؟ ابن سکیت پاسخ داد که تو و بچه‌هایت به اندازه خاک پای قنبر غلام امام علی (ع) عزیز نیستید و برای همین به دستور متوکل زبان ابن سکیت را از پشت گردن در آوردند.

وی عنوان کرد: ابو نواس یکی از شاعران برجسته قرن دوم و سوم جهان عرب بود. او البته در درباره هارون و مأمون بود ولی شیعه بود. وقتی که مسئله ولی عهدی امام رضا پیش آمد مأمون به ابو نواس گفت که از همه شعر درباره امام رضا شنیدیم به جز تو و در همان مجلس ابو نواس شعر قشنگی در این باره سرود.

انتهای پیام/