درخواست رئیس اتاق بازرگانی اهواز از وزیر صمت برای رسیدگی فوری به مشکلات واحدهای تولیدی خوزستان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در جریان سفر روز پنجشنبه هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت به خوزستان در جمع فعالان اقتصادی استان خواستار رسیدگی فوری به مشکلات تجار و واحدهای تولیدی شد.

به گزارش آمال، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز، شهلا عموری در نشست فعالان اقتصادی استان خوزستان با وزیر صمت با تاکید بر اینکه توسعه در بخش صنعت و تولید بدون مشارکت بانک ها ممکن نیست اظهارداشت: عدم همکاری بانک ها باعث سرگردانی واحدهای تولیدی برای تامین نقدینگی شده است.


وی بیان داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که جامعه تولیدی استان با آن روبرو است، کمبود مواد اولیه و دشواری در تامین آن از طریق بورس کالا است.
دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با تاکید بر اینکه اغلب صنایع تولیدکننده مواد اولیه ویژه گروه های فولادی و همچنین پلیمری در این استان مستقر هستند بیان داشت: با این وجود تامین مواد اولیه آنها برای واحدهای تولیدی از فرآیندهای طولانی برخوردار است.
وی تصریح کرد: علاوه بر این باید توجه داشت که دلال ها در بورس کالا بخش عمده ای از مواد اولیه را خریداری می کنند و همین موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان محصولات مورد نیاز خود را از بازار آزاد و با قیمت بالاتری تهیه کنند.
عموری اضافه کرد: این فرآیند باعث افزایش هزینه تمام شده تولید محصول نهایی در صنایع کوچک می شود؛ لذا پیشنهاد می شود که دولت سهمیه ویژه ای را برای واحدهای تولیدی استان درنظر بگیرد.
رئیس اتاق بازرگانی اهواز همچنین نسبت به کاهش هرچه بیشتر صادرات کالا به کشور عراق از طریق مرزهای خوزستان با این کشور هشدار داد و افزود: در صورتی که وضعیت مرزهای استان ساماندهی نشود و برای توسعه تجارت خارجی با عراق برنامه ریزی کاربردی تری صورت نگیرد، امکان فعالیت صادراتی از خوزستان کاهش بیشتری پیدا می کند.


دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان یکی از چالش های موجود در تجارت خارجی با کشور عراق را عدم راه اندازی دستگاه ایکسری در مرز شلمچه عنوان کرد و گفت: علیرغم اینکه این دستگاه در سال های گذشته به بهره برداری رسیده است اما به دلیل اختلاف نظر بین برخی دستگاه های اجرایی در جانمایی آن، همچنان دستگاه ایکسری مرز شلمچه غیرفعال است.
عموری اذعان داشت: هزینه بسیار سنگینی بابت تهیه دستگاه ایکسری کامیونی مرز شلمچه پرداخت شده است و راه اندازی آن به روان سازی امر تجارت در استان خوزستان منجر می شود.
رئیس اتاق بازرگانی اهواز در بخش دیگری از سخنان خود به عدم پرداخت مطالبات واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی از سوی شرکت های صنعتی بزرگ (دولتی) انتقاد کرد و گفت: انباشت مطالبات بخش خصوصی، هزینه های بسیار سنگینی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است که این موضوع اشتغال پایدار در استان را تحت تاثیر قرار می دهد.