کمپلوی اهواز به مثابه شهر ۱۵ دقیقه‌ای ایران

جنبش شهرهای ۱۵ دقیقه ای طی چند سال اخیر نظر بسیاری از طراحان شهری را به خود جلب کرده است که اولین بار توسط دانشمند فرانسوی کارلوس مورنو ارائه شد

حسین الهائی سحر_جنبش شهرهای ۱۵ دقیقه ای طی چند سال اخیر نظر بسیاری از طراحان شهری را به خود جلب کرده است که اولین بار توسط دانشمند فرانسوی کارلوس مورنو ارائه شد.

مفهوم شهر ۱۵ دقیقه‌ای به این ترتیب است که هر آنچه یک شهروند عادی بتواند نیازهای روزمره خود را در حداکثر زمان ۱۵ دقیقه با دوچرخه یا پیاده تهیه و تامین کند. شهر ۱۵ دقیقه ای پاریس_فرانسه و شهر ۲۰ دقیقه ای ملبورن_استرالیا که از ایده‌ی آقای مورنو استفاده شده است و منطقه‌ی کمپلو نیز باتوجه به ظرفیت‌هایی که دارد از این قاعده مستثنی نیست.

کمپلو، یکی از بزرگترین مناطق کلانشهر اهواز است. این منطقه با توجه به وسعتی که دارد؛ به دوقسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده که در این منطقه دو ویژگی شاخص وجود دارد. ویژگی اول این منطقه با توجه به دیدگاه شهرسازان و ضوابط و مقررات شهرسازی و از نظر خوانایی بودین این منطقه، بهترین منطقه حال حاضر کلانشهر اهواز است.
ویژگی دوم‌ اینکه این منطقه با توجه به ظرفیت ارگان‌ها و ادارات دولتی و همچنین با پهن بودن خیابان‌های این منطقه، حکم منطقه ۱۵ دقیقه‌ای خواهد داشت که شهروندان این منطقه می‌توانند نیازهای اساسی خود را از طریق دوچرخه سواری یا پیاده تامین کنند.

ظرفیت‌های منطقه کمپلو_اهواز

ادارات و ارگان‌های منطقه کمپلو شامل شهرداری منطقه، زیباسازی کلانشهر اهواز، دادگاه قدس، اداره کل نوسازی مدارس خوزستان، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان، سازمان اتوبوس رانی اهواز، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان، سازمان برق، کانون اصلاح و تربیت، سازمان قضایی نیروی های مسلح استان خوزستان، فرماندهی و آماد پشتیبانی کلانشهر اهواز، اداره مخابرات، اداره عملیات آبفای غرب اهواز، آزمایشگاه اداره استاندارد، پایانه مسافر بری سیاحت، اداره پست منطقه، کمیته امداد منطقه ۲ اهواز، دارای دو مرکز عاملیت فروش و تعمیر خودرو، آتش نشانی، اداره کل بازرسی شهرداری کلانشهر اهواز و سازمان پسماند شهرداری اهواز

مراکزآموزشی منطقه کمپلو

شامل: ۳۰ مرکز آموزشی(مهد کودک،دبستان،راهنمایی،دببرستان) ،دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر،دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خوزستان، کتابخانه باهنر، فرهنگسرای علوی، دانشگاه علمی کاربردی، زبانکده، مرکز لرزه نگاری و سایر دفاتر ازجمله دفاتر دولتی (قضای، پیشخوان و…)

مراکز درمانی در این منطقه نیز شامل، بیمارستان تامین اجتماعی امیرکبیر، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی آپادنا، بيمارستان آیت الله کرمی، بزرگترین بیمارستان قلب و عروق غرب کشور(نیمه تمام)، بیمارستان شهید منفرد نیاکی، دارای بیش از ۳۰ داروخانه شخصی و یک داروخانه شبانه روزی امام جعفر صادق، مرکز بهداشتی و درمانی جامع نگر، اداره بهزیستی منطقه و
پزشک قانونی استان خوزستان.

مراکز تفریحی منطقه کمپلو

شامل پارک شهید سبحانی، پارک بهاران، پارک غزنوی، تالار آفتاب، تالار مهر، وزشگاه، سالن و استخر سرپوشیده شهدای کارگر، سالن فوتسال چند منظوره خانه جوان، سالن چند منظوره جانبازان، سه زمین مینی چمن فوتبال، سالن چند منظوره پوریا ولی، باشگاه ژیمناستیک کمپلو و سالن چند منظوره الغدیر.

مراکز خرید منطقه کمپلو نیز شامل بازارخشایار، بازار کیان، بازار ارفع و بازار کوی علوی


بانک‌های منطقه کمپلو نیز ۴۵ شعبه بانک فعال وجود دارد.

در حال حاضر بسیاری از طراحان شهری در تلاش هستند ایده مورنو در شهرهای آینده پیاده‌سازی کنند چرا که باتوجه به آلودگی‌های زیست محیطی این ایده باعث کاهش تولید دی اکسید کربن حاصل از وسائل نقلیه موتوری می‌شود. ایده مورنو ذاتاً در منطقه کمپلو دیده می‌شود و در صورت به رسمیت شناختن و ایجاد بستر سازی مناسب برای دوچرخه سواری و پیاده‌روی از سوی شهردار کلانشهر اهواز و شهردار منطقه شش، قطعا شاهد منطقه‌ای زیست پذیر و با رشد شاخص رفاهی، فرهنگی و اجتماعی مردم آن خواهیم بود.

انتهای پیام