دررنشست رئیس فراکسیون کارگری مجلس با تشکلات کارگری و کانون بازنشستگان خوزستان چه گذشت؟

نشست رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با تشکلات کارگری و کانون بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی استان خوزستان

 



به گزارش آمال، عصر پنجشنبه مورخه ۱۴۰۰/۱۰/۲۳ نشست رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامي با تشکلات کارگری استان خوزستان با حضور “علی بابائی کارنامی” نائب رئیس کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، “فاطمه رحمانی” نماینده مردم مشهد و کلات و عضو کمیسیون کارگری در مجلس، “فاطمه قاسم‌پور” نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، “سید کریم حسینی” نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی، “مجتبی یوسفی” نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه، “جواهری” معاون حقوقی و پارلمانی سازمان تامین اجتماعی کشور، “ارسلان غمگین” مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان و رئیس شورای هماهنگی مدیران کل دستگاه های حوزه وزارت متبوع در استان و با حضور رئیس هیئت مديره کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی استان خوزستان در محل سالن جلسات ساختمان شهید دقایقی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان برگزار شد.

گفتنی است در این نشست نمایندگان تشکلات کارگری استان ضمن طرح موضوعات، به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
دراین نشست مهندس عبدالحمید عبائی حسنی رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی استان خوزستان وبازرس کانون عالی کشور به ایراد سخن پرداختند وانتظارات وتوقعات جامعه بازنشسته تامین اجتماعی استان خوزستان را ازدولت ومجلس شورای اسلامی بیان نمودند متن کامل سخنان رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی استان خوزستان به شرح ذیل است
بسم الله الرحمن الرحیم سلام و عرض ادب و احترام حضور کلیه میهمانان محترم ، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی،رئیس محترم فراکسیون کارگری مجلس، اعضای محترم کمیسیون امور اجتماعی،نمایندگان محترم اهواز،حمیدیه،کارون، وباوی درمجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر سیدکریم حسینی وجناب آقای مهندس مجتبی یوسفی ، معاونت محترم پارلمانی سازمان تامین اجتماعی دکتر جواهری، ، معاونین محترم وزرا ، مدیران کل ، روسای محترم تشکلات کارگری و کارفرمائی ، و سایر شرکای اجتماعی در استان خوزستان
به نمایندگی از طرف ۲۲۰ هزاربازنشسته و مستمری بگیر تامین اجتماعی و بزرگترین تشکل کارگری استان خوزستان مقدم شمارا گرامی میداریم به سرزمین مقاومت و پایداری خاکریز اول دفاع از تمامیت ارضی کشور استان زرخیز خوزستان خوش آمدید . امیدواریم حضور شما در خوزستان منشأ خیر و برکت و نویدبخش مرتفع نمودن مشکلات جامعه کارگری استان و مطالبات جامعه بازنشسته تامین اجتماعی باشد .
استان خوزستان علی رغم برخورداری از ثروت حاصل از نفت ، گاز و پتروشیمی ، فولاد و صنایع متعدد ، کشاورزی ، آب و برق ، دارای محرومیت ها ، چالش ها و بحرانهایی نظیر فقر و بیکاری ، اشتغال ، بحران آب ، خشکسالی، فاضلاب ، دفع آبهای سطحی و مسائل اجتماعی و حاشیه نشینی است . سطح پائین مستمری جامعه بازنشسته تامین اجتماعی و عدم تحقق مطالبات آنان ، طولانی شدن تصویب طرح ها و لوایح حمایتی در مجلس شورای اسلامی به یکی از چالشها و بحرانهایی مبدل گردیده که تنها عزم راسخ نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را می طلبد تا به دغدغه ها ، خواسته ها و انتظارات آنان جامعه عمل بپوشانند و در نهایت طرحها و لوایح تاثیرپذیر در معیشت و بالا بردن قدرت خرید آنان را جهت اجرا به دولت و سازمان تامین اجتماعی ابلاغ نمایند .
همانگونه که در ابتدای عرائضم اشاره گردید از ظرفیت ۲۲۰ هزار نفری بازنشستگان تامین اجتماعی استان خوزستان ۶۵ درصد حداقل بگیرند و با دریافتی مبلغی زیر ۳ میلیون تومان در شرایط موجود و افزایش سرسام آور قیمتها و تورم بالای ۴۵ درصد زندگی را به سختی سپری می کنند . اگر سبد معیشت و سطح فقر حدود ۱۱ میلیون تومان برآورد گردیده . این حداقل بگیران ۷ میلیون تومان پائین تر از سطح فقر و سبد معیشت دریافت می کنند و سفره آنها روزبروز کوچکتر شده و به هیچ عنوان قدرت خرید و تأمین مایحتاج و هزینه های درمان خود را ندارند که اینچنین وضعیتی زیبنده استان خوزستان که مرکز انباشت سرمایه کشور قلمداد میشود نیست . مجلس و دولت انقلابی لازم است در سیاستهای کلی نظام توجه ویژه ای به اقشار آسیب پذیر و دهکهای پائین جامعه خصوصا حداقل بگیران تامین داشته باشد و در عمل به اثبات برسانند .
از این رو چشم امید جامعه بازنشسته تامین اجتماعی به تصویب طرح ها و لوایح حمایتی و معیشتی توسط شما نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی است . کمیسیون امور اجتماعی یکی از کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی است که در راستای وظائف تقنینی و نظارتی خود نظارت بر قانون کار ، قانون مدیریت خدمات کشوری ، قانون ساختار نظام جامع رفاه اجتماعی ، قانون حمایت و خدمات رسانی به ایثارگران ، موضوع بیکاری و چالشهای موجود در بازار اشتغال و قوانین حمایتی سازمان تامین اجتماعی را به عهده دارد مطالبات و خواسته های بازنشستگان تامین اجتماعی از جمله مهمترین موضوعات و مسائل چالش برانگیز کشور است که عدم تحقق خواسته ها و مطالبات و دغدغه های معیشتی و مهمتر از همه سوء مدیریتها ، بدقولی و و عده های سرخرمن متولیان خدمات رسانی و مسئولان ، تبعیض بین بازنشستگان تامین اجتماعی را با سایر صندوق ها ، اجرای ناقص طرح همسان سازی ، عدم تحقق حق جنگی و بدی آب و هوا و مشکلات درمانی چالشها و تبعات اجتماعی در سراسر کشور از جمله استان خوزستان بوجود آورده است ، برای برون رفت از این بحرانها با تصویب قوانین حمایتی در مجلس شورای اسلامی باید چاره اندیشی گردد به همین منظور انتظارات جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی از کمیسیون امور اجتماعی مجلس شورای اسلامی به مراتب بیشتر از سایر کمیسیون های مجلس است. سخن ریاست محترم مجلس جناب آقای دکتر قالیباف را در بدو شروع بکار مجلس بیاد داریم که فرمودند وقتی میبینیم یخچال یک بازنشسته از مواد غذایی خالی است شرمنده می شویم . لذا شما نمایندگان محترم سلام گرم ما را به ایشان برسانید و از قول ما بگوئید یخچال بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان خالی است و قدرت پر کردن آن را ندارند و شرمنده عهد و ایال خود هستند .
بازنشستگان تامین اجتماعی استان خوزستان نجیب ترین و صبورترین قشر جامعه کشور هستند که در هشت سال دفاع مقدس در سنگر کار تولید سازندگی و در دو جبهه اقتصاد و جنگ جانانه از کشور دفاع نمودند و همواره سعی کردند براساس وفاداری که به انقلاب و نظام دارند مطالبات و خواسته های قانونی خود را از طریق مراجع ذیصلاح و نمایندگان خود در کانونهای بازنشستگان تامین اجتماعی پیگیری نمایند و کمتر در کف خیابان و با التهاب آفرینی پیگیر مطالبات و خواسته های خود باشند. لذا ضمن تقدیر و تشکر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بویژه نمایندگان محترم خوزستان در مجلس انتظارات ، خواسته ها و پیشنهادات کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان خوزستان را به نمایندگی از ۲۲ کانون شهرستانی و ۲۲۰ هزار بازنشسته و مستمری بگیر به شرح ذیل به استحضار میرسانم : ۱_ همانگونه که استحضار دارید سازمان تامین اجتماعی دربودجه سالیانه کشور ردیفی ندارد لذا به منظور تعریف سهم سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد میگردد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی یک بند به تبصره۲لایحه. بودجه۱۴۰۱ اضافه نمایند تا براساس آن اعتباری به میزان ۲۰۰هزارملیاردتومان به عنوان رددیون جهت پیشبرد اهداف متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی لحاظ گردد
۲_ لایحه دائمی شدن همسانسازی مدتهاست در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول گردیده و در صحن علنی مجلس مطرح شده است استدعا داریم در اسرع وقت با رای قاطع نمایندگان محترم مجلس به تصویب نهایی برسد.
۳_اجرای طرح همسانسازی بصورت ناقص در احکام بازنشستگان تامین اجتماعی محاسبه گردیده و نتوانست توقعات آنها را برآورده نماید در اجرای اولیه طرح ۷۵ درصد آن تحقق پیدا کرد که از کمیسیون محترم امور اجتماعی تقاضامندیم امکان اصلاح و یا بازنگری در طرح همسانسازی را فراهم نموده تا ۲۵ درصد باقیمانده در احکام حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی لحاظ گردد.

۴_ در بخش درمان تعداد زیادی از شهرستانهای استان از جمله باوی ، حمیدیه ، آغاجاری ، هندیجان ، هفتگل ، گتوند و رامشیر فاقد مراکز درمانی و بیمارستان تامین اجتماعی هستند ، یا سایر بیمارستانها فاقد تجهیزات پزشکی و امکانات لازم هستند کمبود پزشک متخصص ، کادر درمان ، داروهای مورد نیاز ، مراکز دندانپزشکی در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی وجود دارد و مشهود است ، لذا از کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی انتظار داریم اعتبارات لازم را به حوزه درمان تامین اجتماعی استان خوزستان اختصاص دهند تا بتوانند این کمبودها را برطرف نمایند .
۵_ بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی که نهاد خدمات رسان به بازنشستگان تامین اجتماعی است از مرز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته از کمیسیون امور اجتماعی تقاضامندیم با مصوبات اثر بخش دولت را مکلف نماید این بدهیها را در اسرع وقت پرداخت نماید تا صرف زیرساختهای خدماتی و درمانی و ارتقا حقوق و معیشت بازنشستگان تحت پوشش نماید.
۶_ پرداخت حق جنگی و بدی آب و هوا مطالبه به حق و مسلم بازنشستگان تامین اجتماعی خوزستانی است که سالها در مرحله اجرا قرار گرفته اما هنوز عملیاتی نگردیده و به یک رویای دست نیافتنی مبدل گردیده ، با توجه به اینکه این مطالبه بر اساس ماده ۱۱۲ برنامه ششم توسعه است و ۲۵ درصد مزایای این طرح برآورد گردیده خواهشمند است کمیسیون امور اجتماعی تدابیر لازم را جهت اجرای این طرح و افزایش آن به حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بعمل آورد . ایرادات این طرح توسط شورای محترم نگهبان برطرف گردیده . سرلشگر باقری هم تمام شهرهای درگیر با جنگ که از این مزایا بهره مند خواهد گردید را اعلام نموده که تمام شهرهای استان خوزستان مشمول دریافت این مزایا هستند .
۷_در موضوع اشتغال فرزندان بازنشستگان همانگونه که استحضار دارید هر بازنشسته تامین اجتماعی یک یا دو فرزند بیکار در منزل دارد . در گذشته واحدهای تولیدی و صنعتی فرزندان بازنشستگان را با اولویت استخدام جایگزین پدر بازنشسته خود میکردند که این رویه دیگر اجرا نمی گردد . لذا استدعا داریم کمیسیون محترم امور اجتماعی به منظور اشتغال زائی طرحی را به تصویب برسانند تا فرزندان بیکار بازنشستگان بتوانند به عنوان جایگزین پدر بازنشسته خود مشغول بکار گردند.

۸_هم اینک در آستانه پایان سال ۱۴۰۰ قرار داریم و افزایش حقوق و عیدی پایان سال بازنشستگان تامین اجتماعی در شورای عالی کار به تصویب خواهد رسید . انتظار داریم با توجه به شرایط موجود اقتصادی و افزایش قیمت ها ، افزایش حقوق و عیدی پایان سال بازنشستگان مطابق با مواد ۱۱۱ و ۹۶ و متناسب با تورم بالای ۴۵ درصد تعیین گردد تا بتوانند سال را با رضایتمندی و بدون دغدغه به پایان برسانند .
۹_ در اعتبارات عمرانی که به شهرداریهای سراسر استان خوزستان اختصاص پیدا می کند هیچ گونه سهمی بازنشستگان تامین اجتماعی درپروژه ها و احداث فضاهای آموزشی ، خدماتی ، فرهنگی و پارکهای اختصاصی ویژه جامعه بازنشستگان ندارند که انتظار داریم ساز و کاری ایجاد شود تا بخشی از پروژه های عمرانی به بازنشستگان تامین اجتماعی استان خوزستان اختصاص یابد. لازم است شهرداریها مکلف گردند بخشی از خدمات و احداث پروژه ها را به جامعه بازنشسته اختصاص دهند .

در پایان از مدیر کل محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان خوزستان جناب آقای دکتر غمگین که تعامل سازنده و در سطح مطلوبی با تشکلات کارگری از جمله کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان خوزستان دارند و حلقه اتحاد و انسجام شرکای اجتماعی در استان هستند و همچنین هماهنگی های این جلسه پر بار را عهده دار بودند تقدیر و تشکر می نمایم .
مجددا از حضور ارزشمند شما اعضاء محترم کمیسیون امور اجتماعی مجلس شورای اسلامی ، معاونتهای وزراء ، مدیران ، روسای محترم تشکلاتهای کارگری که در این جلسه شرف حضور دارند سپاسگزارم .