چرا اهواز به یک شهردار توانمند بومی نیاز دارد؟

تجربه چند دهه اخیر در استان خوزستان نشان داده هر زمان در کنار ویژگی‌های فنی و تخصصی برای احراز پست شهرداری به نیروهای بومی متخصص و کارآمد نیز توجه شده، گام‌های محکم‌تری به سوی توسعه این شهر برداشته شده است.

اگر شرح وظایف نهادها در دولت و بنیاد های تحت نظر رهبر معظم انقلاب در نظام حکمرانی کشور را دقیق نظاره گر باشیم به جرات هیچکدام به اندازه شهرداری‌ها به زندگی مردم و امورات جاری جامعه نزدیک نیست.

نهاد شهرداری واجد شرایط خاص و ویژه ای است که امر مدیریت بر آن را پیچیده و البته حساسیت برانگیز خواهد کرد. دشواری و حساس بودن از آن جهت که به ارتباط مستقیم با تمامی طبقات مردمی همواره در کانون توجه انتظارات و انتقادات شهروندان قرار دارد.

هیچ نهاد مدیریتی به اندازه شهرداری مورد توجه عام و البته نقادهای برجسته ای که قلم آن ها مانند تیغ برنده ای گلوی مسئولین شهری را همیشه می درد را نباید فراموش کرد.
گرچه گاهی این نقدها فراتر از اختلاط گذاشته به زد و خورد نیز منجر می شوند شاید دلیل این امر گستردگی حوزه فعالیت شهرداری‌ها نیز می باشد.
پس چنین تحرکاتی درون این نهاد مهم سرنوشت زندگی شهری مردم را تحت شعاع قرار می دهد .

مردم از ابتدای روز یا حتی ساعاتی از شب که در حال استراحت باشند اما چرخ مدیریت شهری به همت مسئولین شهرداری در حال چرخیدن است.

شهرداری همین قدر با زندگی روزمره ما گره خورده است.

کارآمدی بخشی از شروط انتخاب است، شرطی همین اندازه مهم برای شهرهای با بافت جمعیتی خاص قومیت های درهم تنیده وجود دارد که اغلب بدون مطالعه دقیق از شرایط اجتماعی، کنار گذاشته می‌شود.
بومی گزینی نه در قامت تعصبات قومی و قبیله‌ای بلکه به عنوان شرطی لازم برای برقراری ارتباط با توده عام مردم و ایجاد حس اعتماد دوطرفه ضروری به نظر می‌رسد.

تجربه چند دهه اخیر در استان خوزستان نشان داده هر زمان در کنار ویژگی‌های فنی و تخصصی برای احراز پست شهرداری به نیروهای بومی متخصص و کارآمد نیز توجه شده، گام‌های محکم‌تری به سوی توسعه این شهر برداشته شده است.
نخستین دستاورد توسعه‌ در کلان شهر اهواز رویکرد توسعه انسانی و توجه به قومیت های محترم در آن مناطق است. مسلم است که وجود ارتباطات با نیروی انسانی متخصص بومی و سپردن مسئولیت‌ها از سوی شهردار بومی به آنها، می‌تواند به رشد نهادهای دیگر نیز منجر شود. امری که به دلایل مختلف توسط مدیران غیربومی قابل انجام نیست.
دومین و شاید مهم‌ترین حُسن انتخاب مدیران بومی توسعه اجتماعی و بالا رفتن انگیزه‌های اجتماعی برای مشارکت مدنی است. سوءتفاهم هایی که گاهگاه در شهرهای کوچک و بزرگ میان مردم و مسئولین غیربومی پیش می‌آید شاید مهم‌ترین عامل برای بر هم خوردن برنامه‌ها و انگیزه‌های این مدیران باشد.
اعتماد متقابل بین مردم و مسئولین گرچه سخت به دست می آید اما می‌تواند برگ برنده مدیران شهری باشد. مشارکت دادن مردم در چرخه توسعه و ایجاد حس تعهد به اموال و دارایی‌های عمومی و یک عزت نفس و اعتماد به نفس با دادن اختیار به آن ها میتوان کمترین و ساده‌ترین نتایج چنین رویکردی باشد.

ویژگی دیگر انتخاب شهردار بومی آشنایی با مسائل قومی و مشکلات جاری شهر و جامعه تحت مدیریت و حساسیت‌های موجود در آن است. اولویت بندی در طرح‌ها، برنامه‌ها و شناخت نیازها برای طراحی آنها از محسنات این رویکرد است.
البته که سود و زیان در هر انتخابی وجود دارد اما به دو کفه ی ترازو که می‌نگریم در کنار تعهد، کارآمدی، تخصص و تجربه که لازمه‌های مدیریت شهری هستند، نزدیکی و قرابت با جامعه‌ی محلی شاخصی است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. به ویژه در جوامع شبیه به این به دلایلی که ذکر شد مدیریت بومی در حوزه‌های شهری بهتر و سریع‌تر می‌تواند به روند توسعه همه جانبه کمک کند.
اهواز نیازمند یک مدیر خلاق کارآمد و تواناست نیازمند مدیری از جنس خود مردم این شهر با شناخت حداکثری از ظرفیت های موجود در کلان شهر اهواز باشد طبیعی است که قبل تصدی پست مدیریت شهری این افراد خوشبینانه به مقوله مدیریت شهری برنامه ارائه می دهند اما در میان راه در کوتاهترین زمان ممکن با انبوهی از مشکلات ناشی از اولین بارندگی سالیانه در سطح شهر شانه خالی کرده و به زادگاه خویش باز خواهند گشت.
نگذاریم قصه پرغصه ناکارآمدی شورای و شهرداران غیر بومی غیر متخصص در گذشته تکرار شود
نگذاریم افرادی که ماموریت آن ها تنها تصدی پست های از پیش تعیین شده در نواحی مختلف شهری است با انتخاب شهردار غیر بومی نا آشنا به قومیت ها و دسته بندی های سیاسی اجرایی به این امر مهم دست پیدا کنند.
راه علاج عقب ماندگی این شهر و استان مدیران غیر بومی و پروازی نیست راه پیشرفت و آبادانی این شهر و استان حس اعتماد و اعتقاد داشتن به نیروهای متخصص خلاق و جوان و شایسته ابن شهر است.
اکنون که دولت سیزدهم به ریاست آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی با انتخاب افرادی کلیدی بومی استان در بدنه دولت ناقوس امید را برای آینده ای بهتر و بهبود وضعیت معیشتی مردم را محکم نواخته است،
اعضای شورای شهر محترم کلان شهر اهواز با چه بهانه و ادله ای به انتخاب شهردار غیر بومی اصرار می ورزند و برای توضیح دادن چنین تصمیم مهمی پشت درب های بسته جلسات را برگزار می کنند.

پرهام حاجی پور
دکترای مدیریت دولتی
عضو مجمع نخبگان حوزوی و دانشگاهی کشور