اعتراض به گرانی میوه در اهواز

تعدادی از شهروندان و بازاریان اهوازی در اعتراض به گرانی میوه خواستار حکم صادر شده دادگاه و برخورد با دلالان میدان میوه و تره بار الغدیر شدند.

تعدادی از بازاریان و شهروندان اهوازی امروز در اعتراض به فعالیت دلالان در میدان میوه و تره‌بار الغدیر اهواز و عدم اجرای حکم دادگاه در مورد آن‌ها در مقابل شهرداری تجمع کردند.

ورود دادستانی به ساماندهی میدان میوه و تره‌بار الغدیر

دادستان اهواز آذرماه ۹۸ به منظور ساماندهی میدان الغدیر و جلوگیری از فعالیت افراد سودجو و دلال طبق مصوبه شورای تامین استان اقدام به  نصب نیوجرسی در میدان الغدیر کرد تا هم مانع فعالیت باراندازهای غیر مجاز ‌در مقابل غرفه‌های کسبه شده و از افزایش کاذب قیمت میوه و تره بار جلوگیری کند.

این اقدام دادستانی بعدها به دلایل فشار برخی مسوولان متوقف شد و طبق شواهد همچنان شهروندان اهوازی میوه را با قیمت بیشتری نسبت به سایر استان‌ها خریداری می‌کنند.

معاون دادستان اهواز پیش‌تر گفته بود: اجرای طرح ساماندهی میدان میوه و تره بار در راستای مصوبات کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی اداره کل دادگستری استان خوزستان انجام می شود و امیدواریم با حذف این دلالان و واسطه ها از گرانی میوه و تره بار در اهواز جلوگیری به عمل آوریم.

۱۰۰ غرفه میدان الغدیر دست دلالان است

 یکی از بازاریان مطالبه‌گر شهر اهواز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: مالکین سرقفلی غرفه‌های میدان الغدیر تنها مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به شهرداری اهواز پرداخت می‌کنند اما همین غرفه‌ها را با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بدون هیچ قرارداد اجاره‌ای به کسبه می‌دهند.

وی با بیان اینکه از ۱۲۵ غرفه میدان الغدیر حدود ۱۰۰ غرفه دست دلالان است، افزود: با وجود دستور دادستان اهواز  مبنی جلوگیری از فعالیت دلالان و  پلمب برخی غرفه‌های میدان اما تغییری حاصل نشد.

این بازاری مطالبه‌گر گفت:  با حکم دادستان جهت جلوگیری از فعالیت دلالان چند نیوجرسی در مسیر دسترسی باراندازهای غیرمجاز میدان میوه و تره بار الغدیر نصب شد اما بعدها با لابی و رابطه نیوجرسی‌ها نیز جمع‌آوری شد.

وی افزود: زمانی‌ که به حکم دادستانی نیوجرسی‌ها در میدان نصب شد تاثیر بسیار زیادی در کاهش قیمت میوه داشت؛ کافی است شب به میدان الغدیر مراجعه کنید متوجه حضور دلالان در میدان خواهید شد، هر غرفه‌ای نزدیک به ۱۰ باسکول، چهار تا پنج صندوق، و حدود هفت تا هشت دستگاه پز دارد.

وی با بیان اینکه کم فروشی یکی از تخلفات محرز دلالان میدان الغدیر است و قیمت‌ها را به دلخواه افزایش می‌دهند، عنوان کرد: مثلاً قیمت هر کیلو هویج  ۱۰ هزارتومان است اما دلالان برای اینکه قیمت هویج را بالا ببرند حجم ورود هویج به میدان را کم می‌کنند تا همین کمبود سبب شود هویج با قیمت ۱۸ هزارتومان در میدان معامله شود اما در فاکتور فروش به خریدار  به عنوان شلیل قید می‌شود.

این بازاری گفت: دلالان به بازاریان هشدار دادند هر کسی در خصوص این فاکتورها صحبتی بکند تحت هیچ شرایطی به فرد مورد نظر  دیگرجنسی فروخته نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، سالهاست کسبه میدان الغدیر اهواز به عنوان مستاجر در قبال پرداخت اجاره‌های بسیار سنگینی در در این میدان فعالیت می‌کنند.

اگر چه اتحادیه بارفروشان اهواز از جزئیات فعالیت و میزان اجاره‌هایی که توسط غرفه‌داران پرداخت می‌شود اطلاع دارد اما مستاجران اطلاع نداشتند که مالکین سرقفلی غرف با پرداخت مبلغ ناچیزی مستاجر شهرداری اهواز هستند.

به همین دلیل برای اینکه تخلف آن‌ها محرز نشود بدون نوشتن قرارداد با مستاجر اقدام به دریافت هزینه اجاره از آن می‌کردند.