فرهنگ‌سازی کاشت نخل ادامه دارد/ ۱۴۰۰ نخل تقدیم شهروندان اهوازی شد

مسوول اجرایی خیریه امام رضا (ع) با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی کاشت نخل، گفت: اینکه می‌گویند برای کاشت نخل در اهواز یک نخلستان نابود شده، فریب مردم است و مدعیان آن اطلاعات کافی ندارند.

به گزارش آمال، سالهاست مردم و فعالان محیط زیست نسبت به پوشش گیاهی اهواز به ویژه گونه مخرب«کنوکارپوس» اعتراض داشته و معتقد‌ند: درختان مثمر زیادی می‌توان جایگزین آن‌ها کرد و ازآنجایی که در چند سال اخیر تاثیر مخرب کنوکارپوس بر زیرساخت‌های شهری مورد بحث بوده این مطالبه شدت بیشتری به خود گرفت.

از زمستان سال ۹۸ کاشت درختان نخل در سطح شهر اهواز تحت نظارت مستقیم “پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری” با استقبال گسترده شهروندان و فعالان محیط زیستی مواجه شد و این امیدواری به وجود آمد تا تغییر پوشش گیاهی در اهواز ادامه پیدا کند.

عبدالرحیم صفار مسئول اجرایی انجمن خیریه امام رضا(ع) رئوف اهواز با بیان اینکه ما عادت کردیم با نگاه منفی به برخی قضایا نگاه کنیم، اظهار کرد: این موسسه متعلق به خانواده‌ای است که کشاورز زاده هستند،کشاورزی می‌کنند و زمینه زندگی آن‌ها کشاورزی است.

وی افزود: این موسسه خیریه از سالها قبل یک قطعه زمین ۱۸ هکتاری به شهرداری اهواز داد و دو سه سال گذشته حدود ۴۰ تا ۵۰ نهال به صورت رایگان بین مردم توزیع کرد، زمانی که فرامند هاشمی شهردار اهواز بود در اهواز نخل کاشته شد و اکنون هم داریم این کار را ادامه می‌دهیم.

مسئول اجرایی انجمن خیریه امام رضا(ع) رئوف اهواز با اشاره به برخی از کارهای خیریه‌ای که توسط این موسسه انجام شده است، گفت: پنج سال گذشته یک مرکز بهداشت، یک درمانگاه و یک مرکز اروژانس خیریه به شرط اینکه به نرخ دولتی مردم را مداوا کند بنا کردیم و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی به صورت رایگان قرار دادیم، همچنین چند مدرسه در اسلام آباد احداث کردیم تا دختران در این منطقه از تحصیل بازنمانند.

صفار بیان کرد: یکسری افراد به جای کمک به شهر اهواز با این برخوردهایی که می‌کنند سبب می‌شوند دوتا آدم خیر و کارآفرینی هم که داریم اهواز را رها کنند و جای دیگری بروند دقیقاً برخوردی که با سرمایه‌گذاران کردیم.

وی عنوان کرد: فرض کنیم پشت کاشت نخل اهداف منفی باشد! آما آیا مردم از دیدن نخل لذت می‌برند یا خیر؟ آیا منظر شهری را تغییر داده یا خیر؟ ِیا اهواز را از گیاه کنوکارپوس که بحث زیادی پشت آن است خلاص کرد یا خیر؟

صفار افزود: شهرداری ملاثانی به تبعیت از تجربه کاشت نخل در اهواز، کاشت نخل در بلوار شهر را آغاز کرده، و معاون شهردار آبادان از ما درخواست ۱۰۰ نخل کرده است، این نشان می‌دهد فرهنگ کاشت نخل به تدریج در حال توسعه در استان است.

وی در رابطه با اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه شهرداری اهواز برای کاشت نخل در سطح شهر در حال خالی کردن نخلستان‌ها از نخل‌ها است، گفت: یک نفر از الان تا ۱۰ سال دیگه بیاید به ما ثابت کند به فاصله ۳۰ کیلیومتری اهواز ما نخل جابه‌جا کرده و داخل شهر کاشتیم.

صفار افزود: ما تعهد اخلاقی دادیم که تعداد یک هزارو ۴۰۰ نخل را به بهانه زیبا کردن شهر به شهرداری اهواز هدیه دهیم اما اگر کسی مستند ثابت کند یک نخل را از نخلستان‌های نزدیک اهواز جا به جا کردیم حاضر هستیم از یک میلیون تا ۱۰۰ میلیون به آن جایزه بدهیم.

وی بیان کرد: یک هزار و ۴۰۰ نخل حداقل از ۱۰۰ هکتار زمین باید تامین شود،کجای اهواز ۱۰۰ هکتار نخلستان وجود دارد؟ این اظهارات مردم فریب است و مدعیان آن نمی‌خواهند کسی کار خیر کند!

صفار گفت: حاضر هستیم با یک اتوبوس تمام خبرنگاران را به محل‌هایی که این حضرات ادعا می‌کنند نخل از آنجا برداشت شده است ببرم تا از نزدیک همه قضایا را ببینند و خود قضاوت کنند.

وی افزود: ما این نخل‌ها را از شهرهای شادگان، خرمشهر، ملاثانی و رامهرمز با هزار زحمت آوردیم، مردم تریلی‌هایی که نخل‌ها را به وسیله آن‌ها اهواز آوردیم را دیدند و خواهند دید، از رانندگان تریلی سوال کنید این نخل‌ها را از کجا می‌آورند.

صفار عنوان کرد: این افراد اول مدعی شدند ما با شهرداری قرارداد داریم و زمانی که نتوانستند این ادعا را ثابت کنند و دیدند روی نخل‌ها نوشتیم اهدایی خیریه است اکنون ادعای دیگری می‌دهند.

وی با بیان اینکه ما درآینده خودمان را برای انتقادات دیگر این افراد هم حاضر کردیم، افزود: وقتی گیاهی را برای کاشتن جابه جا می‌کنیم اُفت ۲۰ تا ۳۰ درصد گیاه طبیعی است و نمی‌توان بگویم تمام گیاه سالم بماند چرا که از شرایط طبیعی خود به شرایط دیگری منتقل شده است.

وی بیان کرد: موسسه ما در یکی از باغ‌های اهواز ۱۲۰ گونه گیاهی از کشورهای لبنان، هندوستان، دبی و… وارد کرده است که قابلیت کشت در شرایط آب و هوایی اهواز را دارند،

صفار افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار درخت انجیر بنگالی، انجیر معابد، سپستان دانه درشت، آکاسیا، سالیسینا، فارنزینا، خرزهره،برهان، گل کاغذی، گل محمدی، تکوما، توت سفید و قرمز، ناترک، نخل مثمر، پالم، برهان گلی، ودلیا، آلترناتر، شاهپسند، ختمی چینی، در مسیر پل فولاد، پشت شکاره و اسلام آباد خارج از برنامه‌ها و قول و قراری که با شهرداری داریم در حال کاشت است