جزئیات برخورداری برخی از صاحبان مشاغل از مالیات مقطوع تعیین شده در سال ۹۸

   مدیرکل امور مالیاتی خوزستان از صدور دستورالمعل نحوه تعیین مالیات مقطوع برخی از صاحبان مشاغل بابت عملکرد سال ۹۸ در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم از سوی رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد.

جهانشاه ارزانی بیرگانی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار آمال  در اهواز، با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اساس این دستورالعمل مشمولین تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم اصلاحیه مصوب ۳۱/۰۴/۹۹ تمامی صاحبان مشاغل که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آن ها در سال ۹۸  حداکثر برابر۳۰  معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات های مستقیم (مبلغ ۹٫۹۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال) بوده مشمول این دستورالعمل می‌شوند.

وی افزود: و در صورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستورالعمل حداکثر تا پایان مرداد ماه سال ۱۳۹۹( فرم مذکور در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده خواهد شد) از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات های مستقیم اصلاحیه مصوب ۳۱/۰۴/۱۳۹۹ و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف خواهند شد.

مدیرکل امور مالیاتی خوزستان گفت: صاحبان مشاغلی که بر مبنای موضوع فعالیت و یا استقرار محل فعالیت با دارا بودن مجوز فعالیت از مراجع ذی صلاح در عملکرد سال ۹۷ مشمول برخورداری از معافیت مالیاتی یا نرخ صفر مالیاتی بوده اند، مشروط به حفظ ضوابط معافیت یا نرخ صفر مالیاتی در طی سال ۹۸، می توانند از مزایای این دستورالعمل استفاده کرده و عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر موجب لغو معافیت آنها نخواهد شد.

ارزانی بیرگانی بیان کرد:  مفاد بندهای (۵) و (۶) این دستورالعمل برای این گونه مودیان نیز جاری بوده و در صورت خروج مودی از شمول مفاد تبصره ماده(۱۰۰) قانون مالیات های مستقیم، علاوه بر موارد مذکور در بندهای (۵) و(۶) این دستورالعمل، از هرگونه معافیت مالیاتی یا نرخ صفر مالیاتی محروم خواهند شد.

وی با اشاره به نحوه تعیین مالیات مقطوع و پرداخت آن، عنوان کرد: مالیات صاحبان مشاغل بر مبنای مالیات قطعی عملکرد سال ۹۷ به این صورت است که صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی تا ۲۵ میلیون ریال، بدون افزایش نسبت به عملکرد سال ۹۷ است.

ارزانی بیرگانی افزود: مالیات صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی از ۲۵ میلیون و یک ریال تا ۵۰ میلیون ریال، با ۴% ( چهاردرصد) افزایش نسبت به عملکرد سال۹۷ تعیین شده است.

وی بیان کرد: مالیات صاحبان مشاغل با میزان مالیات قطعی از ۵۰ میلیون و یک ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال، با ۸% افزایش نسبت به عملکرد سال ۹۷  و مالیات صاحبان مشاغل مالیاتی با میزان مالیات قطعی بیشتر از ۱۰۰ میلیون ریال با ۱۲% افزایش نسبت به عملکرد سال ۹۷  است.

ارزانی بیرگانی با بیان اینکه موارد فوق مربوط به مودیانی است که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۹۸ از مبلغ۹میلیاردو ۹۰۰ میلیون ریال بیشتر نباشد، گفت:  مودیانی که میزان فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۹۸ بیش از مبلغ مذکور است مکلف به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات متعلق با رعایت مقررات مربوط هستند.

وی افزود: و صاحبان مشاغلی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یک جا تا پایان مرداد ماه سال ۹۹  نداشته باشند، مالیات مقطوع فوق حداکثر تا پنج ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود.

ارزانی بیرگانی عنوان کرد: عدم پرداخت به موقع مالیات و یا درصورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر مشمول جریمه موضوع ماده (۱۹۰) قانون مالیات های مستقیم خواهد بود.

وی افزود:  بنابراین صاحبان مشاغلی که تمایل به استفاده از شرایط این دستورالعمل را دارند، باید از طریق سیستم الکترونیکی (طبق فرم مربوط) در سامانه اینترنتی www.tax.gov.ir  مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام و اقدام کنند.

ارزانی بیرگانی با اشاره به مواردی که صاحبان مشاغل نمی توانند از مفاد  دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ بهره مند شوند، بیان کرد: این موارد شامل:

۱-مؤدیان گروه اول موضوع ماده ۳ آئین نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم

۲-مؤدیان مالیاتی که سال ۹۸  اولین سال فعالیت آنها بوده است

۳-مؤدیان مالیاتی که تغییر فعالیت داده اند ( بجز مؤدیانی که برای محل فعالیت های مختلف دارای یک مجوز از مراجع ذیصلاح هستند)

۴-مؤدیان مالیاتی که برای عملکرد سال ۹۸ متقاضی اعمال مقررات قانونی از جمله مفاد ۱۳۷ ، ۱۶۵ و ۱۷۳ قانون مالیات های مستقیم هستند

۵-آن دسته از صاحبان مشاغل و حرف پزشکی ، پیراپزشکی ،داروسازی و دامپزشکی که به تکالیف قانونی خود (شامل ثبت کارتخوان متصل به شبکه پرداخت بانکی کشور لغایت بهمن ماه ۱۳۹۸) عمل کرده‌‌اند.

۶- خریداران سکه در سال ۱۳۹۸

۷-مؤدیان مالیاتی دارای فروش و خدمات بیشتر از ۰۰۰/۰۰۰/۹۰۰/۹ ریال طیق اسناد مثبته نمی توانند از این دستورالعمل بهره مند شوند.

وی گفت: این دستورالعمل به منظور تکریم مؤدیان و تسهیل وصول مالیات با توجه به مصوبات ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا و بر اساس اختیارت حاصل از تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ تعیین شده و امیدواریم صاحبان مشاغل که مشمول این دستورالعمل هستند با بهره گیری از دسترسی ها و قابلیت های اینترنتی ایجاد شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای خدمات الکترونیکی  به منظور حفظ سلامتی خود و کارکنان این اداره کل از مراجعه حضوری و تردد غیرضروری به ادارات خودداری کنند.

ارزانی بیرگانی عنوان کرد:  مؤدیان بریا رفع شبهات و ابهامات خود و دسترسی به شرح تفصیلی این دستورالمعل به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.intamedia.ir  مراجعه و دریافت کنند.

وی بیان کرد: سامانه پیامک ۳۰۰۰۷۲۲۸۷ روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی خوزستان و شماره تلفن ۱۵۲۶ مرکز ارتباط مردمی این اداره کل برای ارتباط با کارشناسان و پاسخگویی به سوالات و دریافت راهنمایی و بیان هرگونه انتقاد و پیشنهاد اعلام شده است.

انتهای پیام/