فرار مغزها و معضل خروج نخبگان از کشور

پدیده‌ فرار مغزها همیشه صدمات جبران‌ناپذیری را در بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و… را به جامعه وارد می‌کند که شاید جبران آن یکی از دشوارترین کارها برای یک کشورها باشد.

 

به گزارش آمال، سیما معماری  در پژوهشی در خصوص مقوله «فرار مغزها» در کشور به عنوان یک آسیب و تاثیر آن بر شرایط اجتماعی، اقتصادی و علمی کشور پرداخته است.

در مقدمه این پژوهش آمده است:

موضوع مهاجرت نخبگان بحث تازه‌ای نیست، بلکه پدیده‌ای است که از دیرباز تاکنون به گونه‌های مختلف و چشمگیری در کشورهای جهان سوم دیده می‌شود و از این رهگذر در این کشورها صدمات جبران‌ناپذیری در بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و تام ابعاد گوناگون جامعه وارد می‌شود که شاید جبران آن یکی از دشوارترین کارها برای این قبیل کشورها باشد.

فرار مغزها از ایران به مهاجرت متخصصین و نخبگان علمی از ایران گفته می‌شود که یکی از معضلات اجتماعی، اقتصادی و آموزشی این کشور است، بنابر آمار مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۹، ۶۰ هزار نفر از ایرانیانی که در این سال مهاجرت کرده‌اند در زمره مهاجران نخبه دسته‌بندی می‌شوند، این افراد غالباً دارای مقام‌هایی در المپیادهای علمی بوده یا جزء نفرات برتر کنکور یا دانشگاه‌ها هستند.

با وجود آنکه تلاش شده از این روند کاسته شود، اما درصد قابل توجهی از دانش‌آموختگان علمی هنوز تمایل دارند به کشورهای پیشرفته مهاجرت کنند، صندوق بین‌المللی پول در گزارش سال ۲۰۰۹ خود اعلام کرده‌است ایران به لحاظ مهاجرت نخبگان، در میان ۹۱ کشور در حال توسعه یا توسعه نیافته جهان، مقام نخست را داراست، برخی مسئولان حتی وجود فرار مغزها از ایران را منتفی می‌دانند.

ادبیات مربوط به پدیده فرار مغزها از کانادا و کشورهای اتحادیه اروپا، نخستین بار در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی در جهان مطرح و این پدیده به عنوان يک آسيب اجتماعى از دهه چهل در ايران آغاز شد.

عنوان پژوهش: «مهاجرت نخبگان حمایت شده از سوی دولت»

بازهم شاهد از دست دادن یک نخبه ی دیگر هستیم …

شهریار آب آب زاده مخترع و گیرنده مدال برنز کره جنوبی که تنها ۲۵سال دارد و توانست در حوزه الکترونیک درسال ۲۰۱۶ میلادی در مسابقات جهانی مخترعین با اختراع دستگاه الکترونیک  که مرتبط به جلوگیری از حریق شرکتهای صنعتی و حساس

می باشد مدال برنز را از آن خود کند.

بخشی از صحبتهای این مخترع درباره اختراعش :

در این المپیاد دستگاه الکتریکی محافظ کننده (LIFE PROTECTING SWITCH)  را ارائه داده که پس از ارزیابی از سوی داوران در بخش اختراعات الکترونیک مقام سوم جهانی را به خود اختصاص و مدال برنز دریافت کرد.

وی اظهار کرد: این دستگاه که نقش اساسی در محافظت از مراکز مسکونی و صنعتی در برابر بروز حوادثی مانند آتش سوزی و  نشت گاز دارد در مقایسه با دستگاه های مشابه خارجی دارای شاخص ها و برتری متمایز است.

آب آب زاده گفت: تغییر آمپر برق به صورت دستی،  باکالیت ضد جرقه که در صورت آتش سوزی و هشدار اتصال برق و نشت گاز همراه با زنگ هشدار تغییر رنگ می دهد، قابلیت استفاده جریان برق یک فاز و سه فاز، جعبه شب نما و ضد حریق و تجهیزات دیجیتالی اعلام میزان غلظت آلودگی از جمله مزیت های این دستگاه است.

این مخترع جوان ادامه داد: حجم کم، حساسیت بالا، اطلاع رسانی به موقع به صورت پیامک و تماس، جلوگیری از اتصالات برقی و برق گرفتگی با قطع جریان، امکان استفاده از انرژی خورشیدی برای شارژ در صورت انتشار گاز و نبودن برق و همچنین وجود ال سی دی و دوربین برای دیدن ابعاد حادثه از فاصله دور و کنترل آن از دیگر شاخص های این دستگاه می باشد

وی بخش الکترونیک را در ردیف سخت ترین رشته ها در این المپیاد عنوان کرد و افزود: این دستگاه در فدراسیون مخترعین کشور به ثبت رسیده و آماده تولید انبوه و تجاری سازی است.

حمایتهای دولت ایران را برای این مخترع شامل:

پیشنهاد کارای درشرکت دانش بنیان نخبگان در قسمت الکترونیک با درآمد مناسب و همچنین در هفته های پژوهش و سمینار نخبگان  دریافت جوایز نقدی

حمایت از وی برای اختراعات بعدی و در اختیار گذاشتن شرایط و امکانات کافی برا پیشرفت و صعود این مخترع

مصاحبه با این جوان و همچنین دعوت برای بازدید و عیادت جانبازان و نماینده رهبر به همراه دیگر مردان نماد وطن

تمامی این مصاحبه ها و بازدیدها در صدا و‌سیما پخش شد .

با توجه به این تشویق ها و حمایتها ، وسوسه ها ی عوامل خارجی و کشورهای بیگانه و سود جو باعث فاصله گرفتن این مخترع جوان شد و با وعده هایی که گرفته بود به کشور آلمان  مهاجرت کرد …

وی به اعتقادات خود پشت کرد و با آیین  و دین این کشور خوی گرفت و در صفحات مجازی عکس خود را با پرچم کشورالمان

به انتشار گذاشت ؛ که باعث‌تاسف برای کشور ایران شد ؛بعد از تمامی حمایت های ایران این جواب درستی نبود و منجبر به خیانت به وطن و دهن کجی به دولت ایران بود .

امام خمینی(رض) در رابطه با فرار مغزها می‌گوید: مغزها فرار کردند! بگذار فرار کنند، جهنم که فرار کردند این مغزها! مغزهای علمی نبودند این مغزها، مغزهای خیانتکار بودند، و الّا کسی از مملکت خودش فرار می‌کند به آمریکا؟! از مملکت خودش فرار می‌کند به انگلستان و زیرِ سایه انگلستان می‌خواهد زندگی بکند؟ پیوند می‌کند با بختیار و امثال بختیار که مملکت ما را به تباهی کشیدند؟ … غصه نخورید برای اینها، «برای اینها که کشته شده‌اند غصه نخورید این قدرها»

این مغزهایی است که نگذاشتند جوانهای ما تحصیل کامل بکنند (در ادامه به تهعد به اسلام اشاره می‌کند)دیگر جای زندگی برای آن‌ها نیست، ما هم یک مغزهایی داریم که با اینکه «مغز علمی هستند دارند به مردم کمک می‌کنند؛ دارند می‌روند دِرو می‌کنند». این مغزها را ما می‌خواهیم، مغزهایی را می‌خواهیم که در عین حالی که دکتر است، … مهندس است، می‌رود در جهاد سازندگی و جهاد سازندگی را راه می‌اندازد، که از آمریکا پا می‌شود می‌آید اینجا می‌گوید من آمده‌ام برای کمک؛ نه پا بشود فرار کند از اینجا!

من وقتی شما را، این چهره‌های انسانی، نورانی، خدمتگزار را می‌بینم مباهات می‌کنم به اینکه مملکت ما این‌طور است،  خداوند این کوخ‌نشینها را برای ما حفظ کند؛ و «خداوند این مسلمینی که تعهد دارند برای اسلام خدمت دارند می‌کنند به اسلام»، خداوند برای ما حفظ کند.

فرار مغزها به عنوان يک آسيب اجتماعى مختص کشورهاى جهان سوم، بيش از يک ربع قرن است که جوانان ايرانى را به دام خود گرفتار کرده است.

اين عارضه که از دید آسيب شناسان به نوعى استثمارشدگى کشورهاى جهان سوم، توسط کشورهاى توسعه يافته به شمار می‌رود، به عنوان مخربترين بحران اجتماعى شناخته و تعريف شده است.

آنچه مي‌توان به آن اشاره كرد اين است كه «مهاجرت مغزها بيشتر عملي حسابگرانه است تا احساسي. به عبارت ديگر، هر چقدر جاذبه‌هاي مقصد و دافعه‌هاي مبدأ بيشتر باشد و فرد از نظر ذهني و عيني گرايش و آمادگي بيشتر براي مهاجرت داشته باشد و منافع مهاجرت را نسبت به هزينه‌ها و مشكلات آن بيشتر بداند، شانس مهاجرت افزايش خواهد يافت.

البته بايستي یادآور شد كه اين جاذبه‌ها و منافع صرفاً مادي نیست، بلكه رعايت شأن و منزلت اجتماعي،‌ امنيت شغلي و اجتماعي و تأمين شرايط لازم براي تحقيق و پژوهش از جمله اين عوامل مهم مي‌باشند. ايجاد ساز و كارهاي اجرايي و قانوني لازم براي نگهداشت اين ذخاير علمي، مي‌تواند تخفيف چشمگیري در اين روند ايجاد نمايد.

به امید روزی که با ایمان و عزم راسخ به سوی پیشرفت  قدم برداریم و باعث دلگرمی وطن خود شوم

انتهای پیام/