نرم‌افزار طرح تفکیک از مبدا پسماند اهواز آماده بهره‌برداری است/ساماندهی زباله‌گردها و کامیون‌های حمل نخاله‌های ساختمانی

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به ساماندهی زباله‌گردها و کامیون‌های حمل نخاله، گفت: نرم‌افزار زیست‌دوست در راستای اجرای طرح تفکیک از مبدا، طراحی و آماده بهره‌برداری شده است.

سیدناصر موسوی‌نژاد عضو شورای شهر اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار آمال، در خصوص حمل و دفع پسماند خانگی و عفونی اظهار کرد:  درایران روزانه ۵۸ هزار تن زباله تولید می‌شود که از این مقدار ۱۰ درصد دفن بهداشتی و ۲۵ درصد پردازش می‌شود، در اهواز  روزانه ۸۵۰  تن زباله جمع آوری و به سایت صفیره منتقل می‌شود.

وی افزود:  درکارخانه توسط دوخط ۲۵۰  تنی پردازش ومواد خشک توسط ۱۱۰  نفر کارگر جدا سازی می‌شود و مابقی زباله که شامل مواد زیر سرندی  وریجکت است توسط کامیون به محل دفن منتقل و بوسیله بلدوزرها پرس وبعد با خاک روکش زده می‌شود.

عضو شورای شهر اهواز گفت:  سازمان مربوطه درحال حاضر احداث سلول سوم را به مناقصه گذاشته و با انتخاب پیمانکارظرف مدت هشت ماه سلول احداث و دفن نیز بصورت کاملا بهداشتی وبه روش فوکوکا در اهواز انجام خواهد شد در این روش زباله به داخل سلول انتقال و پس از پرس روکش خاک زده می‌شود وگاز متان توسط لوله های کارگذاری شده در سلول خارج می‌شود.

موسوی نژاد با بیان اینکه با این روش دیگر شاهد آتش سوزی زباله‌ها نخواهیم بود، عنوان کرد: شیرابه زباله نیز توسط لوله های کار گذاشته شده درکف سلول خارج می‌شود و این شیرابه دوباره روی خود زباله باز چرخش می‌شود و به صورت کاملا مهندسی وبهداشتی با این روش دفن شیرابه دیگر به زمین نفوذ نخواهد کرد زیرا کف سلول با  لایه ژمبران پوشانده  می‌شود.

طرح تفکیک از مبدأ زباله‌های خانگی

وی بیان کرد:  سازمان پسماند شهرداری اهواز در راستای عمل به وظیفه ذاتی مبتنی بر اساسنامه آن سازمان و اجرای ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و قانون مدیریت پسماند مصوب مجلس شورای اسلامی، پس از دو دهه عقب ماندگی نسبت به برخی کلانشهرها در دوره پنجم شورای شهر اهواز با تایید و خواست شهردار قبلی و اهتمام، جدیت و دستورات مکرر شهردار فعلی اهواز، اجرای طرح تفکیک از مبداء پسماندهای خانگی را در دستور کار خود قرار داد.

موسوی نژاد افزود: با انتخاب پیمانکاران اجرایی و آغاز طرح ساماندهی سفیران سلامت وارد فاز مقدماتی شد که با شیوع ویروس کرونا در حال حاضر به سبب رعایت پروتکل‌های بهداشتی متوقف شده است.

وی با اشاره به فضاسازی‌های اخیر که در فضای مجازی در رابطه با اجرای طرح تفکیک از مبدأ صورت گرفته است، گفت:  حوزه خدمات شهری شهرداری اهواز با استفاده از حدود ۲ هزارو ۷۰۰  کارگر، ۲۰۰ خودرو مکانیزه و ۸ پیمانکار و صرف ده‌ها میلیارد تومان، نسبت به نظافت، رفت و روب و حمل و دفن بهداشتی زباله به‌طور شبانه‌روزی در شهر اهواز اقدام می‌کند.

موسوی نژاد بیان کرد:  در اثر فعالیت خود جوش سفیران سلامت( زباله‌گردها) و انبارهای ضایعاتی که بلحاط فقدان فرصت شغلی،روی به این کار آورده‌اند، وضعیت نظافت و زیبایی شهر،مخدوش و تلاش‌های صورت گرفته بی‌اثر می‌شود.

وی عنوان کرد: باید حقیقتی را پذیرفت که ادامه کارهای اینچنینی اهواز را به شهری فاقد استانداردهای زیست‌محیطی بدل خواهد کرد پس باید میان شهری آلوده و نازیبا و شهری زیبا و تمیز انتخاب کرد با این حال، از آنجایی که این نوع کارها را یک معضل اجتماعی در وضعیت اقتصادی فعلی می‌دانیم، مقرر شد طرح تفکیک با همراهی و مشارکت خود سفیران سلامت صورت گیرد.

موسوی نژاد افزود: اما در ساعات مشخص، با روش‌های علمی و رعایت اصول بهداشت فردی و عدم آلوده‌سازی شهر که مصداق بارز آن پاره‌سازی کیسه‌های زباله شهروندان و رهاسازی زباله‌ها در خیابان‌هاست.

موسوی‌نژاد گفت:  از ابتدای آغاز طرح، عده‌ای باهر دلیلی موافق حفظ وضع موجود هستند  و با اقدام غیر مدنی پشت نقاب دلسوزی برای زباله‌گردها، مانع اجرای طرح شدند که با همکاری شورای سلامت فرمانداری، دادستان محترم و نیروی انتظامی این تلاش‌ها به نتیجه نرسید و عملیات ساماندهی با همکاری و مشارکت سفیران سلامت صورت گرفت.

وی عنوان کرد: در نتیجه چندین ماه تلاش شبانه‌روزی در قالب ساماندهی ، ۱۲۴۰زباله‌گرد شناسنامه‌دار، ۷۰۰ زباله‌گرد پلاک‌دار و آموزش‌های بهداشتی و کاری به آن‌ها ارائه شد.

موسوی نژاد افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت بهداشت فردی شهروندان، دستورالعمل‌های کشوری ستاد مبارزه با ویروس کرونا، خواستار توقف هر گونه فعالیت در بخش تفکیک زباله شد. مسئولان محترم قضایی، بهداشتی و زیست محیطی استان نیز دستور توقف هر گونه زباله‌گردی را صادر کردند و ناجا مجری توقیف افرادیکه قانون را رعایت نمیکنند خواهد بود.

وی  با بیان اینکه پس از پایان وضعیت نامساعد بهداشتی و مهار ویروس کرونا، با قدرت و بدون توجه به فشارها و ممانعت‌هایی که توسط برخی ها انجام می‌شود،گفت: سازمان پسماند در راستای صیانت از بهداشت عمومی و توجه به رعایت نظم و زیبایی و نظافت شهری، آمادگی این را دارد که  به اجرای این طرح اقدام کنند.

موسوی نژاد گفت: قطعا”  هر گونه کارشکنی در اجرای این طرح، خلاف مصالح شهروندان و در جهت مصالح دیگران است که اجرای این طرح مهم را مانع ادامه گردش مالی چند صد میلیاردی در شهر اهواز است و در صورت ادامه این‌ روند نامیمون، پیشنهاد می‌شود نهادهای امنیتی، پشت‌پرده‌ی جلوگیری از اجرای این طرح را موشکافی و رصد کنند.

نرم‌افزار زیست دوم با همکاری فاوا آماده بهره‌برداری است

وی بیان کرد:  در جهت استفاده از ظرفیت‌های الکترونیک و فضای مجازی، نرم‌افزار زیست‌دوست با همکاری سازمان فاوا شهرداری طراحی و آماده بهره‌برداری شده است.

موسوی نژاد افزود: نرم‌افزاری که اجرای طرح را تقاضامحور و در تراز آخرین متدهای اجرای طرح تفکیک در کلانشهرهای دیگر ارتقا خواهد داد، با توجه به آماده‌سازی این نرم‌افزار، پس از مهار ویروس کرونا، اجرای طرح تفکیک با بهره‌گیری از این نرم‌افزار همراه خواهد بود.

وی گفت:  با هدف توجه به اقشار محروم جامعه و توانمندسازی خانواده های تحت پوششن نهادهای حمایتی با مشارکت بی‌نظیر و همکاری کمیته امداد حضرت امام(ره) در استان، به زودی شاهد استقرار دستگاه‌های تمام مکانیزه دریافت و تفکیک زباله در اهواز خواهیم بود که می‌تواند به الگویی در این زمینه در کشور تبدیل شود.

موسوی نژاد با اشاره به اینکه در نتیجه این طرح مصمم هستیم با درک اقتصادی زباله‌گردها آنها را حذف نکنیم، بیان کرد: نکته مهم و حایز اهمیت، همکاری بین‌بخشی همه دستگاه‌ها با شهرداری اهواز در اجرای این طرح است‌ و ایجاد نظم و نظافت در شهر منوط به ساماندهی آنان، حذف انبارهای ضایعاتی خارج از این طرح و فعالیت پیمانکاران قانونی و پاسخگوی شهرداری است.

وی افزود: ادامه روند قبلی، علاوه بر نازیبایی شهر، نارضایتی شدید شهروندان از وضعیت خیابان‌ها و محیط شهری، مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی فراوانی دارد که با اجرای این طرح به تدریج برطرف می‌شود.

موسوی‌نژاد بیان کرد: جمع‌آوری کاملا مکانیزه و مهندسی زباله‌های بیمارستانی در شهر اهواز برای اولین بار در همین دوره صورت گرفته است که این اقدام مهم توسط ماشین‌های مخصوص حمل زباله عفونی با کادری آموزش دیده در حال انجام است که نقش مهمی در حفظ سلامت و بهداشت عمومی شهروندان اهوازی به ویژه در مقطع خطیر و حساس کنونی دارد.

شهر اهواز و معضل نخاله های ساختمانی

وی  با اشاره به اقدامات انجام شده جهت ساماندهی پسماندهای ساختمانی کلانشهر اهواز، گفت: شناسایی پیمانکاران فعال در بخش تخریب و گودبرداری و ساماندهی آنها طی انجام فراخوان ارزیابی در حال انجام است  و هم اکنون تعداد ۴۰ شرکت پیمانکاری در زمینه تخریب و گودبرداری و ساماندهی پسماندهای ساختمانی فعال هستند.

موسوی نژاد افزود: براساس فراخوان ارزیابی از نظر داشتن ماشین آلات تخریب و حفار، کامیون های حمل نخاله  و همچنین داشتن گواهینامه صلاحیت اداره کار و رتبه ابنیه مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

وی گفت:  اقدامات دیگری که در این خصوص در حال انجام است شناسایی کامیون داران فعال در بخش حمل پسماندهای و جی پی اس ساختمانی  و ساماندهی آنها از طریق تشکیل پرونده و نصب دستگاه  و نصب برچسب و کد شناسایی است.

موسوی نژاد افزود: اکنون تعداد ۷۰ کامیون در زمینه حمل و نقل نخاله های ساختمانی فعال هستند که همگی دارای برچسب و کد شناسایی و همچنین دستگاه موقعیت یاب   جی پی اس می‌باشند؛ کامیون حمل نخاله از محل مبدا حمل و مسیر تخلیه و هنگام تخلیه قابل کنترل و مشاهده هستند.

وی بیان کرد: در صورت تخلف و تخلیه در محل های ممنوع براساس قانون مدیریت پسماندها با خاطی برخورد قانونی خواهد شد . که این برخورد ممکن است جریمه نقدی یا پاکسازی محل آلوده  ویا تعلیق از کار به مدت معلوم خواهد بود.

وی افزود: از دیگر اقدامات در این زمینه تشکیل اکیپ های گشت در سطح شهر و شناسایی و معرفی محل های تخلیه و دفن پسماندهای ساختمانی در نقاط مختلف شهر و استفاده از همین خاک مرغوب گودبرداری جهت پروژه‌های عمرانی و زیرسازی   شهرداری است.

موسوی نژاد گفت: بسیاری از پروژه های عمرانی شهرداری ازقبیل احداث جاده و پارک و فضای سبز نیاز به زیر سازی که برای تسریع در تهیه مصالح و کاهش هزینه های پروژه  از خاک گودبرداری های زمین ها استفاده می شود . که در این زمینه توانسته ایم هزینه های تکمیل پروژه ها را کاهش بدهیم.

چالش ها و معضلات موجود در ساماندهی پسماندهای ساختمانی در شهر اهواز

وی  با اشاره به مشکلات در ساماندهی پسماندهای ساختمانی، عنوان کرد: عدم شناسایی و کنترل کامیونت های حمل نخاله های که حاصل از تعمیرات ساختمان بوده و بدون اطلاع هیچ یک از ارگانهای شهرداری اقدام به تولید نخاله و تخلیه آنها بوسیله جحشه ها در محل ممنوع است چرا  که وجود  نخاله های کنونی در معابر و محیط های مسکونی حاصل همین نوع فعالیت ها است.

موسوی نژاد  افزود:  سازمان خدمات موتوری  اقدام به انجام مناقصه خرید تعداد ۸ دستگاه اسکیپ لودر و ۱۰۰ عدد مخزن جمع آوری نخاله نموده که پیمانکار آن مشخص و عقد قرارداد نمود تا در آینده‌ای نزدیک طرح ساماندهی نخاله های جز حاصل از تعمیرات و ساخت و ساز بنا ساماندهی و کنترل شوند.

وی بیان کرد: در این طرح مالکینی که قصد تعمیرات و یا ساخت و ساز دارن می بایست با مراجعه به سازمان و تشکیل پرونده و تودیع ضمانت نقدی پس از تولید نخاله با تماس تلفنی اقدام به سفارش مخزن می نمایند و پس از تحویل مخازن بوسیله دستگاه اسکیپ لودر به مالک بعد از تکمیل ظرفیت دوباره با تماس تلفنی مالک اقدام به بارگیری مخزن نخاله و هدایت آن به سمت محل های تخلیه می شوند.

وموسوی نژاد افزود: پس از انجام این فرایند کلیه تضامین تودیعی مالک آزاد سازی خواهد شد، در  این بین اگر مالکی بدون طی نمودن این مراحل اقدام به تولید نخاله و تخلیه آن در محیط شهری مینمایند با برخورد قانونی و ضبط ضمانت و دیگر اقدامات قهری مواجه خواهد شد.

وی گفت: خرید و راه اندازی دستگاه بازیافت نخاله ساختمانی با مشورت و مذاکره با چندین سرمایه گذار خصوصی در حال طی کردن مراحل اولیه است.

موسوی نژاد افزود: در این طرح نخاله های قابل بازیافت مانند بتن ،اجر ،شیشه ، بلوک، گچ ، سیمان و …. در دستگاه مخصوصی وارد و پس از خرد شدن به تکه های مورد نیاز تبدیل شده و میتوان محصولات اولیه ساخت جداول بتنی . کفپوش و مواد اولیه سیمان و بتن و … تولید نمود که علاوه بر تامین نیازهای شهرداری و دیگر ارگانهای خصوصی ، میتوان از مقدار رها سازی نخاله های ساختمانی در اماکن تخلیه کاهش بدهند.

انتهای پیام/