کشور را ۳ ماه تعطیل کنیم

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم گفت: اگر کشور را سه ماه تعطیل نکنیم بیماری کرونا مزمن خواهد شد و عوارض اجتماعی، روانی، سلامت و اقتصادی آن خیلی بیشتر از زمانی خواهد بود که مثل چینی‌ها در ووهان عمل کرده و کشور را تعطیل کنیم.


به گزارش آمال، عبدالرضا عزیزی  در پاسخ به اینکه مشخص نیست بحران کرونا چه زمانی از کشور رخت می‌بندد اظهار کرد: پیشنهاد تعطیلی را در مجلس ارائه دادم، مجبور به این کار هستیم و اگر این کار را نکنیم بیماری کرونا در کشور مزمن خواهد شد و عوارض اجتماعی، روانی، سلامت و اقتصادی آن خیلی بیشتر از زمانی خواهد بود که مثل چینی‌ها در ووهان عمل کرده و کشور را تعطیل کنیم.

وی افزود: چین، در ۳ ماه شهر ووهان با ۱۱ میلیون جمعیت را قرنطینه و آذوقه و معیشت آنها را تامین کرد. ما هم یا باید ۲ تا ۳ ماه همین کار را انجام دهیم و هزینه‌های مردم را هم تامین کنیم و یا مثل اکنون کج‌دار و مریز پیش برویم و روزی ۲ هزار نفر به مبتلایان کرونایی‌ کشور اضافه شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه از دولتمردان که به نسبت کشورهایی مثل اسپانیا، آمریکا، ایتالیا و حتی انگلستان عالی عمل کرده‌اند تشکر می‌کنیم، عنوان کرد: اما با این روش که پیش می‌بریم، بیماری به شکل مزمن در خواهد آمد و مردم مدام استرس ابتلا به آن را خواهند داشت؛ همه از وسایل نقلیه فرار خواهند کرد و کارها به جای اینکه با جدیت و در سه شیفت انجام شوند، حتی با یک سوم هم پیش نخواهد رفت و در نهایت همه، از کارفرما و کارگر گرفته تا بخش‌های خدماتی و غیره ضرر می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه یک بار برای همیشه هزینه کرده و با تعطیلی کشور این موضوع را تمام کنیم، گفت: ایتالیا با اینکه وضعتی وخیم‌تری نسبت به اسپانیا داشت اما کشورش را قرنطینه کرد و اکنون وضعیت بهتری از اسپانیا دارد؛ اگر چه هنوز عملکر ایتالیا از ما بهتر نیست، اما اگر به صورت نظامی برخورد نکنیم و در عین حال معیشت مردم را نیز تامین نکنیم، زنجیره قطع نخواهد شد.

عزیری گفت: با اینکه رعایت‌هایی انجام شده و کادر درمان زحمت می‌کشند، بعلاوه اینکه تعداد تخت‌هایمان بیشتر از بیمارانمان است، اما زنجیره قطع نشده است و هیچ روزی نیست که آمار ابتلای بیماران کمتر از ۱۰۰۰ نفر گزارش شود.

وی درباره وضعیت کشور در پسا کرونا، بیان کرد: در پسا کرونا همه آسیب می‌بینند؛ همه کارگران و کارمندان در بخش خصوصی و دولتی آسیب خواهند دید؛ با تعطیلی سه ماه صنایع و همه بخش‌ها برای همیشه خیالمان راحت است اما در حال حاضر ۳-۴ ماه است که شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف نیمه تعطیل هستند و باید تا پایان سال این وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند.

عزیزی عنوان کرد: در چنین وضعیتی کارفرما تا مدتی وضعیت را تحمل می‌کند اما در نهایت کارگر را اخراج می‌کند؛ تولید نداریم و از طرفی نیز تامین اجتماعی برای اینکه باید بیمه بیکاری پرداخت کند ورشکست خواهد شد؛ در واقع در پساکرونا عوارض بسیار زیادی برای بیمه‌ها، صنایع و کارگران به وجود خواهد آمد.

وی در مورد حداقل دستمزد کارگران و حواشی آن افزود: در جلسه کارگران، نمایندگان کارفرمایان و دولت حضور داشته‌اند و ظاهرا این تصمیم هم با حداکثر آرا گرفته شده است اما نمایندگان کارگران آن را امضا نکرده‌اند و کارگران هم ناراحت هستند که با حقوق یک میلون ۸۰۰ تا حداکثر ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومانی نمی‌شود زندگی کرد و وضعیت خیلی سختی برای کارگران است.

عزیزی با بیان اینکه حق با کارگران است و من با آنها موافق هستم‌ درباره مداخله مجلس در این موضوع اظهار داشت: به دلیل نزدیک شدن به پایان مجلس دهم طرح این موضوع به این مجلس نمی‌رسد اما حتی اگر مجلس دخالت کند و دولت بگوید که پول و توان پرداخت چنین حقوقی را ندارد، شورای نگهبان طرح مجلس را رد می‌کند؛ باید نمایندگان کارفرمایان و کارگران به توافق برسند.