اختلافات خانوادگی در زیر سقف “خانه بمانیم”

عضو هيئت علمي گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در دوران قرنطینه عدم آرامش در خانواده در نتیجه نگرانی‌های ناشی از بیکاری و نگرانی از آینده شغلی و اقتصادی و حتی اطمینان از امنیت جانی بین آحاد مردم در دنیا، باعث افزایش اختلافات خانوادگی شده است.

به گزارش آمال، خشونت خانگی علیه زنان یکی از اثرات دوران قرنطینه کووید ۱۹ است، این موضوع در تمام دنیا مطرح شده و موجب شد تا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در پیامی ویدیوئی مردم را به صلح در خانه‌ها دعوت کند و درباره افزایش خشونت علیه زنان در جریان قرنطینه خانگی ناشی از بیماری ویروس کرونا هشدار دهد.

در ایران شماره ۱۴۸۰ برای مشاوره اختلافات خانگی و ۱۲۳ اورژانش اجتماعی و مشاوره افراد زیر ۱۸ سال، در نظر گرفته شده است با این وجود چند روز پیش  مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی اعلام کرد: در دوران قرنطینه آمار اختلافات زوج‌ها سه برابر شده است.

در این خصوص و برای روشن شدن موضوع خشونت خانگی علیه زنان و نوجوانان زیر ۱۸ سال در قرنطینه خانگی، دکتر الهه موالی‌زاده عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران، ضمن اشاره به اصل جامعه‌شناسی به نام “چندکارگی خانم‌ها” اظهار کرد: حدود صد سال است که زنان برای اثبات وجود خود، خود را عادت داده‌اند که در آن واحد چند کار همزمان انجام دهند که این موضوع فشار را بر خانم‌ها زیاد می‌کند و برخی هم بر این باور هستند که زنان بهتر از مردان می‌توانند همزمان چند کار انجام دهند درحالیکه چنین باوری طبق آزمایشات اشتباه است.

وی افزود: در زندگی طبیعی است که یک زن هم خانم خانه باشد و هم شاغل و هم مادر زیرا به هر حال باید ارتباطاات درون خانه را سامان بدهد و اینها همه یک فشار مضاعف به فرد می آورد اما به طور کل هم زن و هم مرد به یک اندازه ای و در یک محدوده‌ای می‌تواند چند کار را انجام دهد.

اين عضو هيئت علمي گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران بیان کرد: در دوران قرنطینه عدم آرامش در خانواده در نتیجه نگرانی‌های ناشی از بیکاری و نگرانی از آینده شغلی و اقتصادی و حتی اطمینان از امنیت جانی بین آحاد مردم در دنیا، باعث افزایش خشونت خانگی علیه زنان شده و در نتیجه این واکنش هایی اتفاق میافتد و خشونت خانگی افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در این شرایط بدترین موقعیت برای کودکان اتفاق میافتد به جهت اینکه عدم کنترل والدین باعث پرخاشگری بین همدیگر می‌شود و تاثیرش بر کودکان بیشتر خواهد بود.

موالی‌زاده گفت: فرهنگ والدین می‌تواند این بی آرامی ها را کنترل کند به خصوص اکنون که بحث خشونت خانگی در نتیجه قرنطینه کروناویروس، جهانی است.

وی با اشاره به اینکه فشارهایی که بر زن‌ها در خانه است یکی از عوامل خشونت خانگی است، گفت:  خوب است که صدا و سیما یک جلساتی را یا یک مباحثی را همانطور که در تمام دنیا اتفاق افتاده در زمینه آموزش حفظ آرامش در خانه‌ها و خانواده‌ها راه‌اندازی کند و حفظ آرامش را در خانم‌ها بیشتر کند زیرا کنترل کننده خانواده خانم‌ها هستند و  باید به همه خانم ها آموزش داده بشه با اینکه مردها بیشتر بیتابی می‌کنند.

موالی‌زاده گفت: در این شرایط به وجود آمده از قرنطینگی زنها  در خانه بیشتر از مردان مشغول هستند و توقعات از آنها بیشتر شده است و بهانه جویی مردها هم به دلیل عادت نداشتن به بیکاری بیشتر شده در نتیجه  این عارضه قرنطینه بیشتر در خانه بر مردها ایجاد می‌شود، باید آموزش به مردها و زنها  داده بشود تا تعاون را در خانه بیشتر کنند، آراستگی خود را بیشتر کنند و با بچه های خود تعامل داشته باشند و با آموزش صحیح منطقی و نه شعاری می‌توان این شرایط را هم کنترل کرد.

وی با اشاره به اینکه افراد زیر ۱۸ سال هم از این اختلافات آسیب می‌بینند، گفت: بچه‌ها به جهت اینکه بیرون نمی‌روند و تخلیه انرژی نمی‌شوند، آنها هم از اختلافاتی که بین والدین پیش می‌آید آسیب می‌بینند  اما طبق توانایی که خانم‌ها دارند، امکان مدیریت بهتر را دارند و بهتر است زنان در خانه بیشتر خویشتن‌داری کنند و در آرامش بیشتری باشند و در کارهای خانه از بچه‌ها و از آقایان  کمک بگیرند.

موالی زاده همچنین افزود: والدین بچه ها رابا بازی‌های هوشی و حتی آموزش‌های هنری و حرفه ای به تناسب سن تشویق نمایند، ورزش و نرمش در تخلیه انرژی و دوری از رخوت بسیار موثر است پس کودکان را در خانه مشارکت دهند  تا تخلیه انرژی صحیح برای آنان صورت بگیرد.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی حتی پیش از قرنطینه کرونایی میزان خشونت‌های خانگی بالا بوده به طوری که طبق اعلام این سازمان از هر سه زن در دنیا، یک زن در طول زندگی‌اش خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه می‌کند. مردان نیز با خشونت خانگی مواجه هستند اما شمار آنها با زنان قابل مقایسه نیست.

انتهای پیام/