رتبه نخست خوزستان در بودجه ۹۹/ مقصد بودجه کجاست؟

با تصویب قانون بودجه کشور، سهم خوزستان باز هم مانند سال‌های گذشته در رتبه نخست قرار گرفت اما با توجه به حجم مشکلات باقی مانده استان و رتبه بالای بیکاری آن، انتظار می‌رود نحوه هزینه‌کرد بودجه به صورت شفاف اعلام شود.

به گزارش آمال، بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور از حیث منابع و مصارف که بالغ بر بیست میلیون و یکصد و هفتاد و شش هزار و شانزده میلیارد و هفتصد و نود و چهار میلیون است، بودجه خوزستان بالغ بر دو هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان درنظرگرفته شده و همچون سالهای گذشته در رتبه اول و قبل از پایتخت قرار دارد.

بر این اساس اعتبار عمرانی استان‌ها متشکل از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی، اعتبارات سه درصد صادرات نفت خام و گاز طبیعی، اعتبارات ۲۷صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده و اعتبارات قانون استفاده از امکانات کشور است و اعتبار هر استان از مجموع اعتبار در هر استان از مجموع اعتبار در هر یک از اجزای مذکور به دست می‌آید.

در واقع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی، بر اساس مقاصد یکصد شاخص محاسبه می‌شود لذا به استان‌هایی که شاخص‌های آنها از مقادیر متوسط کشوری بالاتر باشند اعتبار پایین‌تری تعلق می‌گیرد در این اعتبارات اما استان خوزستان در رتبه اول قرار دارد.

همچنین اعتبارات سه درصد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی بر اساس بند (الف) ماده (۲۶) قانون برنامه ششم توسعه به نسبت یک‌سوم به استان‌های نفت‌خیز و گاز‌خیز و دوسوم به مناطق محروم اختصاص می‌یابد که با توجه به نفت‌خیز بودن استان خوزستان به دلیل بهره‌مندی از منابع نفت و گاز رتبه اول دارد..

با توجه به تمام این شاخص‌ها و معیارهایی که در نظر گرفته شده، در نهایت اختصاص بودجه استان خوزستان به درستی و قانونی رتبه اول دارد و این امکان را به استان خوزستان می‌دهد تا با مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق در پی هزینه کردن این بودجه کلان در مکان و موقعیت مناسب و به نفع منافع استان، صورت بگیرد.

بودجه‌ بالای خوزستان صرف تولید درآمدهای ملی می‌شود

ناظران اما معتقدند که خوزستان تنها مشکل کمبود بودجه ندارد بلکه بسیاری از معضلات برای رفع شدن به نظارت صحیح ، دستانی پاک و و مدیریت کارشناسی نیاز دارند.

علاوه بر این‌ها طبق گفته کارشناسان، بودجه استان الزاما صرف مسایل استان نمی‌شود و اغلب آن کارکرد ملی دارد؛ یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد، پیش‌تر گفته بود: واقعیت این است که بودجه بالای خوزستان برای این است که دولت بتواند با آن تولید درآمد کند تا به صورت ملی از آن بهره ببرد و در واقع سود خاصی نصیب مردم خوزستان نمی‌شود.

علی بختیار‌پور با توجه به این نکته که بیشترین بودجه در سه سال گذشته به خوزستان تعلق دارد، گفت: دولتی‌ترین استان کشور خوزستان است و سهم قابل توجه‌ای از درآمدهای ایران در حوزه‌های مختلف از جمله برق هیدرولیک، آب‌های سطحی، شکر، نفت، پتروشیمی، گاز، بنادر، صنایع فلزی، گندم و غیره در خوزستان تامین می‌شود و این‌ها نهادهایی هستند که کارکرد ملی دارند.

وی افزود: واقعیت این است که این بالا بودن بودجه الزاما ارتباطی به مردم خوزستان ندارد و این مسئله برمی‌گردد به اقتصاد ملی و نهادهای ملی به این معنا که این بودجه وارد استان می‌شود تا تولید درآمد کند و تمام مردم ایران از نتایج آن استفاده کنند.

سهم ۱۴.۳ درصدی از نفت اما رتبه دوم در نرخ بیکاری

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان نیز پیش‌تر با برشمردن مشکلات متعددی که در ساختار اقتصادی استان خوزستان وجود دارد که از جمله نتایج آن نرخ بالای بیکاری استان و مشکلات اجتماعی ناشی از آن است، اظهار کرد: بر اساس قانون ارزش افزوده یک درصد عملیات نفت جزو حق آلایندگی می‌شود که نفت اعلام کرده چون جزو بودجه سنواتی دیده نشده آن را پرداخت نمی‌کنیم؛ در حال حاضر هفت هزار میلیارد تومان مطالبه از نفت داریم.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد صنایع مستقر در استان خوزستان صنایع بزرگ هستند، افزود: در بحث مدیریت منابع انسانی و تشکیلات اداری هیچ گونه اختیاری در استان نداریم و کاملاً در اختیار ساختار کشوری است؛ با وجود نداشتن اختیارات در این زمینه و مراجعه برای هر مسئله‌ای به تهران بهتر است که جلسات استان‌ها را نیز در پایتخت برگزار کنیم.

حاجتی گفت: با احتساب نفت سهم ۱۴.۳ درصدی در تولید ناخالص کشور داریم که بدون نفت ۵.۵ درصد است ولی ساختار اقتصادی خوزستان به شکلی است که رتبه دوم نرخ بیکاری کشور یعنی ۱۶.۲ درصد را داریم که به شدت نارضایتی خوزستانی‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

بنا بر این گزارش، پیش از هر چیز شفافیت در عملکرد و اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص برنامه ‌های استان و نحوه مدیریت بودجه، طرح نو و شفافی را برای سال آینده پیش رو می‌گذارد.

هر ساله با ابلاغ قانون بودجه، این سوال مطرح می‌شود که چرا با وجود تخصیص بودجه بالا برای استان اما همچنان شاخص‌های  توسعه استان خوزستان جزو ضعیف‌ترین استان‌های کشور است

بنا بر این در راستای اجرای منشور حقوق شهروندی و با توجه به دستور استاندار خوزستان در سال گذشته، از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان انتظار می‌رود تا برنامه‌های اولویت‌بندی شده استان در سال جاری و نحوه هزینه‌کرد بودجه برای عموم مردم اعلام شود.

انتهای پیام/