چند توصیه غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن/ استرس قاتل سلامتی است

یک متخصص تغذیه در گفت‌وگو با آمال، در این روزهای شیوع کرونا در جهان ، چند توصیه غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بیان کرد.

 مجید محمدشاهی متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در گفت و گو با خبرنگار آمال اظهار کرد: در مورد بیماری کرونا و اینکه چگونه و با چه توصیه‌ای می‌توان از ابتلای به آن پیشگیری کرد، باید گفت این بیماری جدید است و اکثر توصیه‌هایی که انجام می‌شود، توصیه‌های جدیدی هستند که بعضی‌ها هم صرفا  برپایه توصیه‌هایی قبلی در مورد بیماری‌های مشابهی چون آنفولانزا و سارس است.

وی افزود: در حال حاضر اصلی‌ترین راه برای پیشگیری از این بیماری، رعایت نکات بهداشتی به طور جدی و در خانه ماندن است.

این متخصص تغذیه عنوان کرد:  هنوز در مورد تغذیه و اینکه واقعا چه چیزی به طور مستقیم بر روی بیماری کووید ۱۹ تاثیرگذار باشد، هیچ سند و مدرک علمی وجود ندارد. طبعا هر آنچه لازم است تا سیستم ایمنی بدن ما قوی شود لازم و ضروری است.

محمدشاهی گفت: سیستم ایمنی بسیار تحت تاثیر استرس قرار می‌گیرد،  هر استرس خارجی که وارد بدن ما شود به دلیل ترشح هورمون‌ها می‌تواند در تضعیف سیستم ایمنی بدن ما نقش زیادی داشته باشد. پس لطفا استرس را کم کنید، زیرا خیلی از افراد با همین استرس بیمار و دچار تپش قلب و بیماری‌های شبیه آن شدند.

وی با بیان اینکه اکنون با شرایط به وجود آمده از قرنطینه، بهترین زمان برای استراحت است، گفت: ما باید استراحت کافی را داشته باشیم و این که تنظیم ساعت خواب و بیداری بسیار حائز اهمیت است. زیرا تنظیم هورمون‌های بدن در این شرایط بهم می‌ریزد، پس سعی کنیم خیلی در تمام شب بیدار نمانیم که مجبور شویم در طول روز بخوابیم. این بهم خوردن ساعت خواب در نقض سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

محمدشاهی با توصیه به ورزش و تحرک، بیان کرد: همانطور که همه می‌دانیم، آدم های ورزشکار کمتر به بیماری‌ها مبتلا می‌شوند،  پس ورزش  خیلی مهم است، زیرا در این شرایط اضافه وزن به دلیل کم تحرکی و دسترسی ما به خورد و خوراک زیاد ، شایع است. پس فعالیت فیزیکی را بیشتر  و در منزل ورزش و نرمش کنیم، و با این کار  سیستم ایمنی بدن خود را قوی کنیم.

تغذیه و رژیم غذایی متنوع و ارتباط مستقیم آن با قوی شدن سیستم ایمنی بدن

وی با اشاره به اینکه نه کم خوردن غذا مفید است و نه بیش از اندازه خوردن، گفت: عدم توجه به دریافت کافی انرژی، موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود. و اگر دچار اضافه وزن شویم، سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود. عکس همین امر هم صادق است آنجایی که  بعضی افراد خود را تحریم می‌کنند و رژیم غذایی سخت می‌گیرند.  که باز هم سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود. پس دریافت کل انرژی باید در حد معقولی باشد به طوریکه وزن ما تغییری نکند.

محمدشاهی گفت: کربوهدرات‌ها و قندها بسیار در رژیم غذایی ما مهم هستند، که روزانه در نان و برنج آن‌ها را دریافت می‌کنیم و جز قندهای پیچیده ما به حساب می‌آید. که به هیچ عنوان نباید قطع شوند البته دریافت پروتئین ها هم بسیار مهم است و کسانی که گوشت نمی‌خورند ضعف سیستم ایمنی بدن دارند.

وی در خصوص روغن ها هم باید گفت حتما غذاها باید روغن داشته باشند، زیرا حذف کامل روغن از بدن در نقش سیستم ایمنی بدن موثر است و ما به طور مستند داریم که کسانی که روغن را از بدن خود حذف کرده اند، ضعف شدید سیستم ایمنی داشته‌اند. البته توصیه این است که روغن‌های گیاهی خوب استفاده شود.

محمد شاهی  با بیان اینکه ویتامین دی از جمله مهم‌ترین ویتامین‌ها است که متاسفانه ۵ تا ۱۰ درصد آن از غذاها تامین می‌شود و بقیه آن از تابش خورشید، گفت: ویتامین دی یک کمبود جهانی برای آن وجود دارد و بهتر است از مکمل‌های غذایی استفاده شود که در این صورت اگر آزمایش خون نشان داد که ویتامین دی در بدن کم است هفته ای یک پرل ۵۰ هزارتا استفاده کنیم و اگر در آزمایش خون ما چنین کمبودی مشاهده نشد بهتر است ماهی یک پرل ۵۰ هزاتایی استفاده شود که دچار مسمومیت نشویم.

وی با اشاره به سایر منابع غذایی که بدن به آنها احتیاج دارد، افزود: روی از منابع گوشتی غلات و مغزدانه ها و اهن از منبع گوشت و جگر و سبزیجات برگ سبز تامین می‌شود و ویتامین سی در همه میوه های ما وجود دارد و همچنین فولاد و سلنیوم و ب ۶  در گوشت و غلات و حبوبات وجود دارد، پس برای دریافت همه این ها باید در خوراک خود تنوع داشته باشیم و این تنوع شامل همه گروههای غذایی می‌شود.

محمدشاهی افزود: بنده به مصرف مکمل‌ها در صورتی که غذای ما تنوع داشته باشد توصیه نمی‌کنم. زیرا  مکمل‌ها در دراز مدت می‌تواند عوارض خاص خود را داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه   آیا باید اقلامی را که از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنیم، ضدعفونی کنیم، گفت: قطعا بله، زیرا با توجه به اینکه این ویروس می‌تواند بر روی سطوح پلاستیکی و فلزی چندین ساعت بماند. و اقلام در داخل مغازه‌ها به شکلی هستند که افراد مختلف به آنها دست می‌زنند و در تماس مستقیم با پوست بدن افراد دیگر هستند،  بهتر است که حتما تمیز شوند.

محمد شاهی گفت: در مورد میوه و سبزی الان توصیه می‌کنم در این شرایط خاص به ازای هر یک لیتر آب حدود دو الی سه قطره مایع ظرف شویی برای شستشوی میوه و سبزی به مدت ۵ دقیقه استفاده شود و بعد خوب آبکش شود و  در مورد لبینات و اقلام بسته بندی شده، ترجیح این است محصولاتی که بیشتر کارخانه‌ای و به شکل صنعتی بسته بندی شده‌اند، استفاده شود.

اقلامی که در بسته و فلزی هستند می‌توان با مایع ظرف شویی شست و خشک کرد و سینک را هم حتما بعد از آن ضدعفونی کرد.

انتهای پیام/