نگرانی از شیوع کرونا در شهرستان بدون بیمارستان “حمیدیه”

با ورود ویروس کرونا به حمیدیه، اهالی این شهرستان از کمبود امکانات و اقدامات درمانی و عدم وجود بیمارستان نگران هستند.

به گزارش آمال، با گذشت ۲۵ روز از اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور ظهر امروز نخستین موارد مثبت افراد بیمار مبتلا به بیماری ویروس کرونا در شهرستان حمیدیه  توسط سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تایید شد.
تایید دو مورد ویروس کرونا در حمیدیه

بر اساس همین گزارش، با توجه به فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان حمیدیه به مرکز استان و شدت تردد مردم این شهرستان با اهواز به دلیل مراجعات اداری، کاری، درمانی، دانشگاهی و حتی برای خرید هفتگی و بعضاً روزانه، شاید در این اوضاع که هرم کرونایی سیر صعودی را در اغلب شهرها و استان‌های کشور  نشان می‌دهد اعلام ۲ مورد مثبت کرونا در این شهرستان پس از ۲۵ روز خبر قابل قبولی باشد اما قطعاً هیچ تضمینی برای پایدار ماندن آن وجود ندارد.

با توجه به تایید دو مورد کرونای مثبت در این شهرستان آنچه در این شرایط دغدغه عموم شهرواندان شهرستان حمیدیه است آیا امکانات شهرستان شرایط مقابله با این ویروس را دارد؟ با توجه به اینکه شهرستان شهر کارگری و کشاورزی است چه تمهیداتی برای اقناع کردن مردم برای ماندن در خانه و جلوگیری از انتشار ویروس  اندیشیده شده است؟ آیا خدمات بهداشتی مناسب جمعیت و در سطح مناطق صورت می‌گیرد؟

ضدعفونی شهر روزانه انجام می‌شود

مهران امین دزفولی مدیر مرکز بهداشت شهرستان حمیدیه  در تشریح اقدامات پیشگیرانه که در سطح شهرستان انجام می‌شود، می‌گوید: به صورت روزانه ضدعفونی شهر و اداره‌جات انجام می‌شود، همکاران ما با مراجعه به صنوف مختلف آموزش چهره به چهره و توزیع برشورهای آموزشی را در دستور کار خود قرار دادند ضمن اینکه اطلاع رسانی  از طریق بیل‌بردهای شهری نیز در سطح شهرستان انجام شده است.

وی افزود: در سطح روستاهای سطح شهرستان نیز دهیاری‌ها وارد عمل شدند و آموزش‌های لازم را روزانه به اهالی می‌دهند.

مدیر مرکز بهداشت شهرستان حمیدیه در رابطه با کمبود مواد ضدعفونی و ماسک مدعی شد: در شهر حمیدیه سه داروخانه وجود دارد که ژل و محلول الکل ۷۰ درصد را با قیمت مصوب تولید و عرضه می‌کنند.

راه‌اندازی سامانه تشخیص بیماری حاد تنفسی

حدود یک هفته گذشته فرهاد ابول نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز  از طراحی نرم افزار راهنمای مجموعه اقدامات تشخیصی بیماری حاد تنفسی کرونا بر اساس پروتکل تشخیص کوید۱۹  توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خبر داد و گفت: این نرم افزار جهت کمک به پزشکان و متخصصین با هدف انتخاب اقدامات مناسب برای بیماران مشکوک به بیماری حاد تنفسی طراحی شده است.

وی افزود: در این نرم افزار می توان با ثبت اطلاعات بیماران در هر مرحله از بیماری ، مجموعه اقدامات و راهکارهای درمانی را مطابق با پورتکل درمانی کوید ۱۹ مشاهده کرد.

گروه سنی میانسال به بالا بیشترین قربانیان ویروس کرونا

آمار قربانیان بیماری ویروس کرونا اما  نشان می‌دهد بیشترین میزان مرگ و میر در گروه سنی میانسال به بالا است و این گروه سنی دسترسی کمتری به اینترنت و دریافت اطلاعات از طریق شبکه‌های اجتماعی دارند انتظار می‌رود دانشگاه علوم پزشکی و متولیان امر درمان،  تصمیات دیگری برای غربالگری این گروه‌سنی به ویژه در شهرستان‌ها به کار بگیرند.

تهیدید خطرات ویروس کرونا در شهرهای حمیدیه، سوسنگرد و بستان

بر همین اساس، شهرهای حمیدیه، سوسنگرد و بستان در مسیر اهواز به چذابه قرار دارند و اکثر کارگران و ترخیص کاران بومی و شهروندان  این شهرها به شمار می‌روند، از طرفی دیگر رانندگان زیادی از اقصی نقاط کشور به این مرز تردد می کنند، در صورتی که ۲ یا سه مورد از این افراد به کرونا مبتلا باشند ، فاجعه انسانی بسیار بزرگی در این منطقه رخ خواهد داد.

بنا بر این گزارش، تا کنون ۱۳۹۳۸ نفر در سراسر کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند و نتایج تست آنها قطعی شده است؛ در ۲۴ ساعت ۱۱۳ نفر از مبتلایان نیز فوت شده‌اند که با این آمار تعداد کل فوت شدگان به عدد ۷۲۴ مورد رسیده است.

در  استان خوزستان نیز تا کنون تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان به ۲۵۳ نفر رسید که ۳۳ نفر از آنها فوت کردند.
انتهای پیام/