هجوم ملخ‌ها به خوزستان، امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه هجوم ملخ‌ها، امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد، گفت: تجهیزات مقابله با هجوم ملخ‌ها از جمله هلیکوپتر، سم و وسایل سمپاشی آماده است اما سازمان جهاد کشاورزی استان به تنهایی نمی‌تواند این معضل سخت را مهار کند.


به گزارش آمال، کیخسرو چنگلوایی در جلسه نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان با محوریت مقابله با هجوم ملخ‌ها به استان خوزستان، اظهار کرد: مقابله با هجوم این آفت از سه جهت بسیار سخت است یک سطح هجوم ، دو حجم زیاد این ملخ‌ها و سوم تپوگرافی محیط به عنوان مثال وجود کوه و سطح‌های شیب‌دار، لذا مقابله با این ملخ‌ها سخت می‌شود.

وی افزود: پیشگیری این معضل به قدری سخت است که مانند دیگر مسائل و مشکلات مانند سد زدن و کانال زدن و دیوارکشیدن  قابل مقابله نیست، و از این رو تنها راه مقابله با آن از طریق مبارزه شیمیایی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با تاکید براینکه تمام تمهیدات لازم از جمله وسایل مبارزه با این آفت مانند هلیکوپتر و سم و وسایل سمپاشی آماده است، بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان به تنهایی نمی‌تواند این معضل را مهار کند زیرا فقط استان خوزستان و اقتصاد آن نیست که مورد هجوم این مشکل قرار گرفته است بلکه این یک معضل ملی و کشوری و در خصوص امنیت غذایی است زیرا اگر تنها صدهزار هکتار از زمین‌های نیشکر از بین برود حداقل ۵۰۰ ملیون دلار باید شکر وارد کنیم.

چنگلوایی با اشاره به مراتع و تالاب‌ها گفت: ملخ‌ها در هر شرایطی به تمامی مراتع و تالاب‌ها هجوم می‌برند و فقط امنیت کشاورزی و غذایی را برهم نمی‌زنند.

به گزارش آمال،  هر ملخ می‌تواند هم وزن خودش در روز غذا بخورد و همچنین ملخ استعداد دارد دسته‌ای به طول ۴۰ و به عرض ۳۰ کیلومتر راه‌اندازی کند و روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ تن غذا بخورد و از این جهت تهدید خطرناکی برای محصولات کشاورزی و امنیت غذایی است.

ملخ‎‌ها از دو منبع به ایران هجوم می‌آورند؛ منبع اول: هند و پاکستان است و منبع دوم: کشورهای شاخ آفریقا و حاشیه دریای سرخ است.

انتهای پیام/