رنگارنگ جریان‌های سیاسی در لیست‌های انتخاباتی

قطعاً ارائه لیست‌های انتخاباتی باید از اصول و قواعد خاصی تبعیت کند اما آنچه اهواز ظرف یک هفته تبلیغات انتخاباتی شاهد آن بود معرفی نامزدهای انتخاباتی در لیست‌هایی بدون پیشینه مشخص و داوطلبانی از جریان‌های مختلف است.

به گزارش آمال، قطعاً ارائه لیست‌های انتخاباتی باید از اصول و قواعد خاصی تبعیت کند تا بر این اساس کاندیداهایی که  به نفع  مصالح استان و کشور کار می‌کنند وارد مجلس شوند.

بر همین اساس، در کشورهای پیشرفته از آنجایی که کارایی احزاب تنها انتخاباتی نیست، زمانی که احزاب در انتخابات حضور پیدا کنند  نمایندگان آن‌ها از طریق حزب برای ورود به مجلس معرفی می‌شوند.

اما معرفی افراد از لیست‌های مختلف و پراکنده سبب می‌شود هماهنگی آن نمایندگان در مجلس کمتر دیده شود چرا که هر نماینده به طیف، جریان و تفکر خودش متعهد است بنابراین حضور نمایندگان از لیست های مختلف، این همکاری و هماهنگی را به حداقل می‌رساند چرا که مجلس محل فعالیت گروهی و جمعی است.

 جریان‌های سیاسی مختلف در یک لیست

بر اساس این گزارش، آنچه ظرف یک هفته تبلیغات انتخابات در حوزه انتخابیه اهواز شاهد آن بود معرفی نامزدهای انتخاباتی در لیست‌هایی  بود  که ضمن اینکه پیشینه حزبی ندارند داوطلبانی از جریان‌های مختلف را  در یک لیست قرار داده بودند.

شاید به این شیوه لیست دادن موفقیت برخی نامزدها برای ورود به مجلس را رقم بزند اما نباید فراموش کرد ورود افراد متفرقه با گرایش های گوناگون از لیست های مختلف به مجلس،  امکان توافق آنان در کمیسیون‌ها را کمتر خواهد کرد.

البته  تجربه انتخابات گذشته ثابت کرده است که رأی ندان به لیست‌ها به ویژه در کلان شهرها سبب شده است که انتخابات به مرحله دوم کشیده شود و افراد نامتجانسی وارد مجلس شوند اما به طور حتم قرار گرفتن افراد با تفکرهای سیاسی متفاوت در یک لیست امری است که به نظر می‌رسد تنها در حوزه انتخابیه اهواز رخ داده است.

معرفی برخی لیست‌های انتخاباتی حوزه انتخابیه اهواز

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، ائتلاف همگرایی خوزستان، ائتلاف شباب الاهواز، صوت الحق، مجمع ائتلاف جوانان مومن انقلابی، قائمه التغییر، جمعیه شباب الاهواز، نداء الوطن، مجموعه سراج، قائمه الاهواز، گارگروه تخصصی چشم انداز ۱۴۰۴ خوزستان، مجمع شوراهای شهر و روستای اهواز کارون باوی حمیدیه، المواطن ینتصر، مجمع جوانان خوزستان، حمایت فعالان میدانی و مستقل کوی علوی و…

اگر چه پیش از آغاز هفته تبلیغات انتخابات جسته و گریخته خبری  مبنی بر دادن  لیست مشترک از سوی اصلاح‌طلبان شنیده می‌شد اما بیانیه اخیر شورای اصلاح طلبان استان، احزاب و گروه‌های اصلاح طلب را مجاز به انتخاب لیست‌های جداگانه کرد.

حزب‌ کارگزاران استان خوزستان و حزب تدبیر و توسعه ایران اسلامی به ترتیب ۳ و ۴ نفر را به عنوان لیست انتخاباتی معرفی کرده و سپس جمعی از احزاب اصلاح‌ طلب در بیانیه‌ای به معرفی لیست دو نفره پرداختند.

به گزارش آمال، عدم شناخت رأی دهندگان به برخی افراد درج شده در لیست‌ها طبیعی است اما باید از خط فکری و جریان‌های حامی لیست‌ها اطلاع پیدا کرد و با چشمانی باز به انتخاب نامزدهای اصلح اقدام کرد.

انتهای پیام/