تنش آبی در حوزه آبی “مارون” / آورد آب ۵۰ درصد زیر نرمال

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حوزه مارون و جراحی متاسفانه شرایط مطلوبی وجود ندارد؛ اکنون در این دو حوزه چیزی حدود یازده درصد میزان بارش نسبت به شرایط نرمال کمتر است و ورودی به مخازن در این حوزه نسبت به بلند مدت، پنجاه درصد زیر نرمال قرار دارد.

فراز رابعی معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع سازمان آب و برق استان خوزستان در گفت‌وگو با آمال، اظهار داشت:  آب در حوزه های آبریز منتهی به استان خوزستان از جمیع جهات با توجه به بارش‌ها و شرایط رطوبتی حوزه و میزان مناسب بارش برف باعث شده تا در حوزه‌هایی مثل کرخه و دز و کارون شرایط پایداری به وجود آید.

فراز رابعی با بیان اینکه، ظرفیت خوبی به لحاظ حجم کنترل سیلاب در مخازن حوزه‌های کرخه و دز و کارون ایجاد شده است، گفت:  نگرانی‌ها بابت تامین مصارف در این حوزه کمتر است البته این بدین معنا نیست که مصرف بی‌رویه صورت بگیرد و باید در قالب شرایط نرمال و طبیعی سال آبی پیش رو را سپری کنیم، بنابراین در این سه حوزه اکنون هشدار خاصی از این جهت نداریم و تا به امروز  شرایط تحت کنترل است.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد:  در حوزه مارون و جراحی و همچنین حوزه کناری زهره و هندیجان متاسفانه شرایط، شرایط مطلوبی نیست هم به لحاظ بارش هم به لحاظ میزان روان آب تولید از بارش و اکنون در این دو حوزه چیزی حدود یازده درصد  میزان بارش نسبت به شرایط نرمال کمتر است و از آن بدتر کمتر بودن روان آب است و ورودی به مخازن در این حوزه که شامل  یک سد بزرگ و یک سد مارون تک مخزنی است و آوردهای آن‌ها، نسبت به بلند مدت، پنجاه درصد زیر نرمال است و عدد بسیار کمی است و این بدین معنی است که حوزه مارون به نظر ما تحت تنش آبی قرار دارد و با کمبود آب مواجه است و به علاوه حوزه برفگیری هم نیست که به موجب اثر ذوب برف شرایط تغییر کند.

وی با اشاره به جلسات متعددی که در استانداری در این باره برگزار می‌شود، گفت:  باید تا می‌توانیم از حوزه مارون با وجود این کم آبی نامناسب، مراقبت کنیم و از  الان به فکر تابستان و ماه های پیش رو باشیم  زیرا حوزه مارون تحت تنش آبی است.

رابعی در ادامه گفت: در برنامه ریزی اولیه با توجه به پیشبینی های هواشناسی که سال به سال نرمال را پیشبینی کردند،  تقریبا برنامه ریزی  برای همه حوزه ها، شرایط نرمال بوده است اما در حوزه مارون این اتفاق نیافتاد، زیرا بارش‌ها از لحاظ کمی بسیار حائز اهمیت هستند.

باتوجه به شرایط مختلف توزیع زمانی و مکانی بارش‌ها و پارامتر های مختلف از جمله رطوبت حوزه همه عوامل مختلفی هستند برای اینکه این بارش به روان آب تبدیل بشود وقتی این بارش صورت نمی‌گیرد،  دو اتفاق میافتد، یک اینکه ورودی، تولید نمی‌شود که در مخزن ذخیره شود و دوم کشاورزهای پایین دست که  مقداری از شرایط رطوبتی خود را از بارش اخذ می‌کنند هم شرایط خشکی را متحمل می‌شوند.

از این رو در برنامه ریزی اولیه باید آبهای بیشتری را رهاسازی کنیم و  امروز نسبت به برنامه ریزی که در حوزه مارون داشتیم ۱۳۰ مترمکعب بیشتر از برنامه  را به این حوزه اختصاص دادیم تا کشاورزان بالاخره بتوانند در چند نوبت آبیاری کنند .

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ، بیان کرد:  باید اکنون حساسیت را  در حوزه مارون که شرایط مناسبی ندارد بالا ببریم زیرا حتی با وجود بارش‌های نرمال در ماه‌های، اسفند و فروردین و اردیبهشت، باز هم در حوزه مارون مشکل داریم و این مسئله باید در هر صورت به مسئولین و مردم یه طوری بازگو شود که زمینه این شرایط فراهم بشود و ناگهانی با این تنش کم آبی در این بخش مواجه نشویم.

در خصوص توصیه‌ها باید برنامه های ابلاغی، درست و به دقت اجرا شوند زیرا واقعا فرصت سعی و خطا در این حوزه نیست و ما اگر صد ملیون بیشتر از این برنامه مصرف کردیم یعنی صد ملیون کمتر در آینده  آب در مخازن خواهیم داشت.

وی  اذعان داشت: به هر صورت باید اقدامات شرایط تنش آبی را انجام بدهیم و  به سمت نوبت بندی آبیاری اراضی کشاورزی به خصوص در تابستان حرکت کنیم و الگوی کشت مناسب را رعایت کنیم و از کشت گیاهان پرمصرف مثل شلتوک و غیره واقعا جلوگیری شود تا باتوجه به تجربه مدیریت تحت تنش این حوزه که  در سالهای اخیر به وجود آمده،  با کمترین خسارات کشت‌های دائم، مثل نخیلات و باغات را آبیاری مناسب انجام دهیم البته این  منوط به این است که از همین امروز ، بحث های مراقبتی و نوبت بندی ها را انجام دهیم.

رابعی با اشاره به برنامه‌ها و  مدلهای ریاضی متنوعی  که وجود دارد، گفت: ما در بحث تخصصی و فنی  مدیریت منابع آبی در شرایط این چنینی در کشور تجربه کافی را داریم و توانمند هستیم و کاملا شرایط را رصد می‌کنیم، و هشدارها از یک ماه پیش داده شده و برای تابستان از الان ایجاد حساسیت صورت گرفته تا با مدیریت مناسب، با کمترین خسارات مواجه شویم.

وی  در پایان گفت: با توجه به اینکه ، موضوع آب یک موضوع فرابخشی است و موضوع آب فقط وابسته به وزارت نیرو و سازمان آب نیست،  همه بخشها از جمله فرمانداری ها جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و مردم و کشاورزان با مشارکت خود و همچنین تمام بخش های اطلاع رسانی باید بدانند شرایط این حوزه  نرمال نیست و تنش آبی وجود دارد.

انتهای پیام/