انتخابات فرصتی برای ایجاد تغییر است

نشست هم‌اندیشی « هم‌گفت » با محوریت «اهمیت مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی» برگزار شد.

به گزارش آمال، حسن دادخواه عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران در این نشست با بیان اینکه اظهارنظرهایی که در رابطه با میزان مشارکت مردم در انتخابات می‌شود بر اساس مشاهدات و نظرات شخصی افراد است و پایه و اساس پژوهشی ندارد، اظهار کرد: ممکن است کسانی که بحث دلسرد شدن مردم از مشارکت در انتخابات را می‌کنند خود دلسرد شده‌اند و این حس خود را به جامعه نیز تعمیم می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه ترمیم روابط بین دولت‌ها و مردم در یک فرایند طولانی صورت می‌گیرد، گفت: اغلب ما به روش ضربتی و آنی برای ترمیم این رابطه مابین دولت و مردم متوسل می‌شویم که این فرایند بیش از آنکه تابع فرایند باشد قطعاً  تابع ساختار و مناسبات دولت و حکومت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: در کشور ما بارزترین نماد دمکراسی و جمهوریت، حضور مردم در پای صندوق‌های رأی برشمرده می‌شود اما دمکراسی تنها در مشارکت در انتخابات خلاصه نمی‌شود و در کشورهای دیگر مواردی مانند رعایت قوانین و مقررات، سرمایه‌گذاری داخلی و تقویت بخش خصوصی نیز از علائم علاقه‌مندی مردم به حکومت است.

این استاد دانشگاه گفت: برای آنکه دامنه تاثیرگذاری مردم در انتخابات بیشتر شود و انگیزه بیشتری برای مشارکت سیاسی داشته باشند، لازم است تا در برخی قوانین بازنگری صورت گیرد.

 مشارکت مردم در انتخابات ضامن امنیت پایدار کشور

سید فضل الدین موسوی مدیر موسسه مطالعاتی مشی فاخر با ابراز تاسف از اینکه ما مظاهر دمکراسی خودمان را فقط در انتخابات خلاصه کرده‌ایم، اظهار کرد: در حالیکه حضور و مشارکت مردم در تعظیم شعائرالله و مناسبت های فرهنگی و سیاسی از مظاهر همراهی مردم با نظام است و اگر  عده‌ای به علت نارضایتی از عملکرد برخی از مسوولین در انتخابات مشارکت نکنند این به معنی مخالفت با نظام نیست.

وی گفت: شاید بتوان گفت که اکنون بهترین شیوه دمکراسی در دنیا رجوع به آرا مردم است اما روش کاملی نیست. چرا که همه افراد نمی‌توانند نظرات تخصصی ارائه دهند به همین دلیل در مدل افکار عمومی گاهی نظرات اقلیت هوشیار با اکثریت خاموش متفاوت است و در این زمینه لازم است نخبگان، دانشگاهیان و اهالی رسانه در تبیین شاخص های انتخاب صحیح و شایسته سالارانه بکوشند و مردم را به انتخاب درست رهنمون سازند.

موسوی بیان کرد: در شرایط فعلی با توجه به محدودیت‌ها و تحریم های بین المللی وضع شده علیه کشور و شرایط حساس منطقه ای نگاه‌ها به سمت صندوق آراء انتخابات است.

مدیر موسسه مطالعاتی مشی فاخر افزود: کشور در شرایطی تحریمی ای به سر می‌برد که هیچ کشوری در هیچ دوره ای مانند آن را تجربه نکرده است، در همین حال دشمن نیز از تمام ظرفیت رسانه‌ها، جهت ایجاد جنگ تبلیغاتی و عملیات روانی بر علیه جمهوری اسلامی بهره می برد ، در این شرایط مسئله حضور گسترده در انتخابات مهم و راهی برای نیل به امنیت پایدار است.

موسوی با اشاره به استقبال پرشور مردم از تشیع سردار شهید سلیمانی عنوان کرد: حضور کم سابقه مردم در مراسم تشیع از مظاهر بزرگ تایید نظام و دمکراسی در جمهوری اسلامی بود.

سیستم غربالگری و نظارت لازمه هر انتخابات است

وی درپاسخ به این سوال که آیا عدم تایید صلاحیت برخی از کاندیداها که سابقاً مسئولیت مهم در استان داشته اند باعث کاهش مشارکت نمی شود، گفت: سیستم غربال گری و نظارت لازمه هر انتخابات است.

وی افزود: با توجه به اینکه ممکن است ما در زمینه نحوه احراز صلاحیت‌ها اختلاف نظر داشته باشیم ولی در نهایت و پس از ارائه راهکارها و نظرات، می‌بایست نظرنهایی را تمکین کرده و مسیر برگزاری پرشور انتخابات را تقویت کرد.

موسوی با اشاره به برخی اظهارات در جامعه که در خصوص عملکرد شورای نگهبان می‌شود، بیان کرد: به هر حال وجود یک سیستم غربالگری در جامعه  نیاز است و شاید در آینده کلیت نظام به این نتیجه برسد که نحوه احراز صلاحیت‌ها را تغییر دهد.

موسوی افزود: اکنون آنچه انتظار می‌رود تقویت این ساز و کار است و باید با  کسانی که رکن شورای نگهبان را در فضای مجازی تضعیف می‌کنند مقابله کنیم.

انتخابات در کشور ما تبدیل به مظهر دمکراسی شده است و قطعاً در درازمدت می‌تواند برای ما امنیت پایدار را به دنبال داشته باشد.

موسوی عنوان کرد: اکنون منطقه شرایط حساسی دارد و لازم است همه کسانی که تریبون دارند و از ظرفیت رسانه‌ بهره می‌برند، مردم جامعه را به حضور در انتخابات تشویق کنند.

انتخابات، فرصتی برای تغییر است

مسعود شجیرات پژوهشگر مسائل سیاسی نیز در این نشست اظهار کرد: همه ما یعنی «مردم» به عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی باید تصمیم قاطع و روشنی بگیریم و از فرصت پیش آمده مانند انتخابات بسیاری از نارسایی‌ها را اصلاح کنیم.

وی با تاکید بر نقش مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد، گفت: نظام سیاسی در واقع متعلق به همه گروه‌ها و آحاد جامعه است و مردم نقشی کلیدی در جهت‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها دارند.

وی با بیان اینکه اکنون به نظرات سیاسی جدیدی نیاز داریم، گفت: در کشور با  تغییر نظریات سیاسی می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت.

این فعال سیاسی افزود: اگر دمکراسی تنها عبارت از مشارکت مردم در انتخابات باشد قطعاً نتیجه چندانی نمی‌تواند داشته باشد.

فارس