معضل افزایش شدید سگ‌های ولگرد در اهواز

وجود سگ‌های ولگرد به تدریج به یکی از معضلات اساسی شهر اهواز تبدیل شده و نه تنها زیبنده شهر نیست بلکه سلامت و امنیت جانی شهروندان را نیز به خطر انداخته است.

 

به گزارش آمال، چند سالی است در کف خیابان‌های شهر اهواز، سگ‌های درشت و وحشی و در اکثر مواقع گرسنه، پرسه می‌زنند و باعث ترس و وحشت شهروندان اهوازی می‌شوند.

کم کم این سگ‌ها، به یکی از معضلات اساسی شهر تبدیل شده و علاوه بر اینکه زیبنده این شهر نیستند تا در کوچه و خیابان‌ها پرسه بزنند، بلکه باعث صدمات جانی از جمله، حمله به کودکان و ایجاد صدماتی چون گزیدگی می‌شوند.

محمد رضا قنواتی رئیس سازمان پسماند شهرداری اهواز در رابطه با  عقیم‌ کردن و رهاسازی سگ‌های ولگرد، اظهار کرد: دلیل اینکه تعداد سگ‌های ولگرد در اهواز در سال های قبل به مراتب نسبت به سال‌های اخیر کمتر بود، اتلاف آنها بود؛ یعنی آنها را از بین می‌بردند اما امروز با ازدیاد تیم‌های حامی حیوانات و حساسیت این گروه‌ها، امکان اتلاف آنها به صفر رسیده و ما نمی‌توانیم آنها را از بین ببریم.

وی افزود: سازمان پسماند شهرداری اهواز، بعد از عقیم کردن این حیوانات آنها را رهاسازی می‌کند و به این خاطر هنوز هم آنها را در سطح شهر می‌بینیم. زیرا هزینه نگهداری آنها بسیار زیاد است.

رئیس سازمان پسماند شهرداری اهواز  با اشاره به گزیدگی برخی از شهروندان توسط این سگ‌های ولگرد، گفت: ما آنها را عقیم‌سازی و رها می‌کنیم، اما نمی‌توانیم که دندان‌های این سگ‌ها را هم از جا در بیاوریم.

قنواتی گفت:  طبق آمار حامیان حیوانات در اهواز، ۵ الی ۶ هزار قلاده سگ در اهواز وجود دارد و حامیان حیوانات باید از این سگ‌ها نگهداری کنند. زیرا طبق دستورالعملی که به سازمان پسماند شهر اهواز ابلاغ شده ، این سازمان حق ندارد سگ‌ها را اتلاف کند.

۱۶ مجموعه هماهنگ، نیاز است تا سگ‌های بیشتری عقیم و رها شوند

محسن موسوی‌زاده، عضو شورای شهر اهواز، گفت: ماهانه ۶۰ سگ ولگرد زنده‌گیری و عقیم‌سازی می‌شود و این کار از پارک شهروند اهواز آغاز شده است؛ سگ‌ها پس از عقیم‌سازی مجددا در سطح شهر رهاسازی می‌شوند، چون سازمان پسماند اجازه از بین بردن آنها را ندارد.

وی افزود: برای کم کردن این سگ‌ها در سطح شهر، ارگان‌هایی مانند بهداشت و محیط‌زیست باید زیر نظر فرمانداری هماهنگ باشند و با همکاری یکدیکر سگ‌های بیشتری زنده‌گیری کنند و پس از زنده‌گیری و عقیم‌سازی، آن‌ها باید خارج از شهر رهاسازی شوند.

عضو شورای شهر اهواز افزود: این کار سخت است، بنابراین به هماهنگی وسیع و امکانات نیاز داریم. باید ۱۶ مجموعه درگیر بااین مساله با هم هماهنگ باشند. اما فعلا تنها سازمان پسماند است که کار می‌کند و با توجه به تعداد گله های سگ ولگرد در نقاط مختلف شهر و زنده‌گیری ماهانه تنها ۶۰ سگ، جمع‌آوری سگ‌ها بسیار زمان‌بر است.

نشست‌های کارشناسانه برای بحث سگ‌های بومی

ناصر موسوی‌نژاد، عضو شورای شهر اهواز نیز با اشاره به اینکه بسیاری از کارهای اجرایی شهرداری برگرفته از خواسته‌های تک تک مردم است، اظهار کرد: تا کنون چندین بار  نشست‌های متعدد و کارشناسانه با حضور سازمان‌های مردم نهاد در بحث‌های زیادی از جمله سگ‌های ولگرد، صورت گرفته است.

وی افزود: در نشست‌های درون بخشی شورا و مسئولین خدمات شهری این موضوع و موضوعات دیگر شهر مورد سمع و نظر کارشناسان و مدیران رسیده است.

بنا بر این گزارش، جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های ولگرد از سطح شهر اهواز، موضوعی است که در بین نهادهای مردمی حامی حیوانات و  سازمان پسماند شهرداری در گیر و دار است و هر کدام دیگری را مسئول نگهداری از این حیوانات می‌داند.

با آنکه این حیوانات نیاز به حمایت دارند.  اما لازم است که گروه‌های حامی حیوانات نه تنها در بحث خوراک آن‌ها، بلکه در بحث نگهداری آنها در مکان‌هایی خارج از کوچه و خیابان‌‌های شهر،  راه‌حلی ارائه دهند تا شهروندان کمتر شاهد این حیوانات در خیابان‌ها باشند.

تعلل هریک از سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط، در برخورد با جمع‌آوری این حیوانات، باعث می‌شود که شهروندان هر روز این سگ‌های ولگرد را در خیابان‌ها ببینند و هر روز بیشتر از دیروز با نگرانی و ترس تردد کنند.

گزارش از : زینب نیسی‌نژاد

انتهای پیام/