بحران کرونا و تبعات منفی آن

علاوه بر پیام‌های ناگوار شرایط فعلی و با بررسی برخی شاخص‌های اقتصادی ایران که متاثر از تحریم‌ها در سال گذشته بود، بهتر می‌توانیم شرایط فعلی را در آینده اقتصاد و معیشت مردم متصور شویم.

امین شحیطاوی_ این روزها شاهد آمار وتحلیل‌های ناامید کننده و منفی از ابربحران جهانی کرونا هستیم که تاثیرات بی‌شمار دهشتناک آن بر روند آموزش، بهداشت، امنیت، اقتصاد و توسعه در حال حاضر قابل اندازه‌گیری نیست، اما در شرایط نامشخص و غیر قابل پیش‌بینی از  اپیدمی کرونا در جهان و ایران و با ادامه این روند، همه بایستی منتظر خبرهای ناگواری باشیم.

اگر همکاری و درک مشترکی بین همه مردم صورت نگیرد، همه آسیب می‌بینیم و ساده‌ترین و مهم‌ترین کلید واژه توقف این شرایط غیرعادی عمل به توصیه‌ها است که با خود نگهداری و “در خانه بمانیم” تجلی می‌یابد.

با دریافت پیام ناگوار شرایط فعلی با روند رو به افزایش بیماران و برخی قربانیان وتبعات آن براساس آمارهای رسمی ، متاسفانه بدترین شرایط شبه جنگی را تجربه می‌کنیم، که تداوم بحران می‌تواند علاوه بر جان و سلامت، اقتصاد خرد وکلان مردم و کشور را تحت تاثیر مستقیم قرار دهد.

در این ارتباط با بررسی برخی شاخص‌های اقتصادی ایران که فقط متاثر از تحریم‌ها در سال گذشته بود، بهتر می‌توانیم شرایط فعلی را در آینده اقتصاد و معیشت مردم متصور شویم.

بانگاهی به شاخص‌های اقتصادی برای مثال؛ می‌توان به محصول ناخالص داخلی به‌قیمت بازار (با نفت) در ۹ماهه ۹۸ بالغ بر منفی ۷٫۶ درصد و محصول ناخالص داخلی بدون نفت صفر درصد اشاره نمود و این درحالی است که در ۹ماهه پیش‌تر رشد سال ۹۷، منفی۲٫۱ درصد بدون نفت و با نفت منفی۴٫۷ درصد گزارش شده بود.

هرچند گزارش‌های مذکور مجموع گروه کشاورزی شامل دو بخش کشاورزی و ماهیگیری، رشد ۹ماهه ۳٫۴درصدی و منفی ۴٫۱درصدی داشته، در مجموع گروه کشاورزی رشد ۳٫۲درصدی را تجربه کرده است و این شامل بخش مهم صنایع و معادن که از ۴ بخش معدن، صنعت، تأمین آب و برق و گاز طبیعی و ساختمان تشکیل شده، متاسفانه در مجموع رشد منفی ۳۴٫۹درصدی را در ۹ماهه تجربه کرده و صنعت نیز منفی۲٫۳ بوده است.

در مقابل بخش تأمین آب و برق و گاز طبیعی ۷٫۷ و ساختمان ۹٫۶ درصد افزایش نشان می‌دهد که مجموع رشد منفی بخش‌های دیگر پوشش داده، هرچند شاخص‌ها بحث تحریم‌های نفتی  به همه بخش‌ها را حتی خدمات  به رشد منفی۰٫۲ درصد به ثبت رساند، ولی طبق آمارهای رسمی محصول ناخالص داخلی به‌قیمت بازار (با نفت) در ۹ماهه ۹۸ بالغ بر منفی ۷٫۶ درصد و محصول ناخالص داخلی بدون نفت صفر درصد شد، در ۹ماهه پیش‌تر رشد سال ۹۷ منفی۲٫۱ درصد بدون نفت و با نفت منفی۴٫۷ درصد گزارش شده بود.

اگر این آمارها را در شرایط فعلی اقتصاد فلج شده جهان و ایران بروز رسانی کنیم، نگرانی‌های فزاینده‌ای از بیکاری گسترده و نیز ادامه رشد معکوس و منفی اقتصاد وتوسعه کشور را در ماه‌های آینده شاهد خواهیم بود که متاثر از ابر بحران کرونا در دنیا است. می‌طلبد مردم نهایت همکاری خود را در شرایط کنونی، بصورت جدی و متعهدانه انجام دهند.

انتهای پیام/