تشدید کنترل بهداشتی اصناف به‌ویژه نانوایی‌ها/ واحدهای متعددی پلمب شدند

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: با توجه با شیوع ویروس کرونا، تمام اصناف به ویژه نانوایی‌ها به صورت مرتب نظارت می‌شوند و تا کنون موارد پلمب بسیاری هم داشتیم.

احمد مشکورنیا، رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز در گفتگو با خبرنگار آمال، اظهار کرد: بیماری کرونا، همانقدر که میتواند بار روانی در سلامت مردم ایجاد کند همانقدر هم میتواند به راحتی کنترل شود.

وی افزود: از بین کسانی که به بیماری حاد تنفسی ناشی از کووید ۱۹ یا همان کرونا مبتلا بودند، ۸۰ درصد آن‌ها با درمان حمایتی بعد از مرخص شدن از بیمارستان در خانه به صورت قرنطینه بهبود یافتند.

مشکورنیا گفت: علاوه بر درمان در بیمارستان‌ها، از بیماران و افراد مشکوک پشتبانی روانی، از طریق راهنمایی کارشناسان در مرکز سلامت روان، مرکز بهداشت شرق اهواز صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به مرکز پاسخگویی کشوری با شماره ۳۰۴۰؛ عنوان کرد:  علاوه بر استقرار ۴ کلنیک غربالگری در شرق اهواز از جمله کلنیک‌های مناطق آسیاباد، باهنر، مرکز هفده شهریور و زرگان و غربالگری مجزای فرودگاه، سامانه ۱۹۰،  ۲۴ ساعته پاسخگو شهروندان هست، زیرا توصیه‌ها بر این است تا حد ممکن افراد از خانه‌ها خارج نشوند و با تماس با این سامانه می‌توانند آگاهی‌های لازم را دریافت کنند.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز عنوان کرد: از ابتدای شیوع این بیماری در ایران، در تاریخ ۱۰ بهمن که اولین مسافران چینی به اهواز آمدند و از همه شرکت هایی که کارمندان چینی داشتند،  بازدید صورت گرفت و  در مورد کرونا و نحوه پیشگیری آن آموزش‌های لازم دادیم و بررسی های آنها طی ۱۴ روز ادامه داشت و طی این مدت هیچگونه علایمی از بیماری در آنها دیده نشد.

وی ادامه داد:  به موازات آموزش‌ها در سازمان‌ها و ادرات چون شهرداری‌ها آموزش و  پرورش و ادرات خصوصی و دولتی مانند شرکت نفت و صنایع فولاد و حفاری و خیلی از شرکت های صنایع غذایی و شرکت نمایندگی‌های خودرو در اهواز مانند سایپا و ایران خودرو، به شکل ایستگاه‌های سلامت برگزار شد و یک نفر کارشناس آموزش لازم را به افراد میداد.

مشکورنیا گفت: تمامی مبادی ورودی و خروجی، ترمینال‌ها، پارک‌ها، سرویس‌های بهداشتی عمومی به صورت مرتب چک می‌شوند و نکته خوب برای کنترل شیوع این بیماری، تعطیلی مدارس و خاموشی چراغ پارک‌ها بود و درحال تعطیلی برخی از بازارهای شلوغ هستیم.

وی افزود:  تمام اصناف از جمله نانوایی‌ها در مرکز بهداشت محیط و پیشگیری و مقابله با بیماری‌ها به صورت مرتب کنترل می‌شوند، اکنون در این وضعیت شیوع بیماری کرونا، کنترل‌های فوق العاده محسوس و نامحسوس از همه اصناف به خصوص نانوایی‌ها انجام می‌شود وتا کنون موارد پلمب بسیاری هم داشتیم.

وی با اشاره به  گندزدایی خیابان‌ها و معابر با کلر یک درصد، افزود:  نظارت بر این امر برعهده شهرداری‌ها و سازمان‌های همیار مثل بسیج و سپاه است و توسط تیم مرکز بهداشت شرق اهواز انجام می‌شود. در بسیاری از مراکز علاوه بر نحوه گندزدایی که به صورت کتبی به آنها آموزش داده می‌شد،  از مرکز درخواست می‌شد تا کارشناسان را برای آموزش بفرستیم که ما این عمل را انجام دادیم. و اتوبوس‎‌ها شبانه گندزدایی می‌شوند و این امر هرروز اتفاق می‌افتد.

مشکور‌نیا اضافه کرد: فردی که به بیماری او مشکوک می‌شویم چه بیماری او قطعی باشد چه تشخیص آن قطعی نشود، ما آن شخص و خانواده او را پیگیری خواهیم کرد که به مدت ۱۴ روز ، به صورت تماسی و حضوری روزانه انجام می‌شود. در بازدید حضوری پرسشنامه از وضعیت آن افراد تهیه می‌شود که نکات کلیدی در آن پرسشنامه‌ها برای تشخیص بیماری آنها، بسیار مهم است .

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: مردم به ما اعتماد کنند، انتظار داریم که شهروندان به نکاتی که ما به آنها  می‌دهیم توجه کنند و ما به دنبال گذراندن دوره اپیدمی این بیماری هستیم؛  مرکز بهداشت شرق اهواز در امتداد فعالیت دانشگاه جندی شاپور اهواز این اقدامات و خدمات را در اختیار شهروندان داده و همه اقدامات، دستور کشوری است.

وی در پاسخگویی در خصوص شیوع خبرهایی مبنی بر اینکه افرادی در نانواها دچار این بیماری‌ها شدند، گفت: ما اخباری را که در فضای مجازی از ابتلای این افراد می‌گویند، تایید نمی‌کنیم و موارد ابتلا و مرگ تنها از طریق دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌شود.

مشکورنیا گفت: خیلی از اطلاعات در فضای مجازی باعث زیر سوال بردن آکادمی و زحمات سال ها و قرن ها آدم‌هایی است که برای به نتیجه رساندن علم، عمر و جان خود را گذاشتند و مطالبی که امروز، مراکز بهداشت و پزشکان در اختیار مردم می‌گذارند، میراث آن‌ها است و اکنون ما باید از این میراث به نحو درست حفاظت کنیم و درست در اختیار مردم بگذاریم و نباید حرف‌های غیر آکادمی  که بر خلاف منافع عامه صحبت می‌کنند، گوش بدهیم.

انتهای پیام/